SOS Ν.Ε ΓΛΩΣΣΑΣ - ΕΚΘΕΣΗΣ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2017)



τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ

Πτυχιούχου Κλασσικῆς Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Σχετικά με την θεματολογία της έκθεσης δύναται κανείς να βγάλει κάποια συμπεράσματα αφού αναλύσει όλα τα δεδομένα που έχει μπροστά του και ακολουθήσει μιαν λογική πορεία…

Πρίν μιλήσω για την φετινή sos θεματική… καλόν είναι να διαβάσετε τα όσα έγραφα το 2014 και 2015 προκειμένου να μπείτε ευκολότερα στην λογική για την οποία σας μιλώ.

· SOS ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2014) - ΠΟΙΑ ΘΕΜΑΤOΛΟΓΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΘΑΝΗ

· SOS ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2015) - ΠΟΙΑ ΘΕΜΑΤOΛΟΓΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΘΑΝΗ

Στις αναρτήσεις αυτές μπορείτε να δείτε και τις 46 θεματικές που είναι στην ύλη… αλλά και ποια θέματα πέσανε από το 2003 έως και το 2014…

Δεν έχουμε παρά να προσθέσουμε τα θέματα των 2 τελευταίων ετών του 2015 και του 2016 προκειμένου να βγάλουμε τα νέα συμπεράσματά μας..

Το 2015 λοιπόν το θέμα της εκθέσεως ήταν «η πολιτισμική μας κληρονομιά» ενώ το 2016 το θέμα ήταν περί «φιλίας» μέσω των κοινωνικών δικτύων, θέμα που άπτεται την τεχνολογία και τα Μ.Μ.Ε.

Περνάμε λοιπόν στα δεδομένα και στα συμπεράσματά μας…

Τι μπορούμε να παρατηρήσουμε;

· ότι η πληροφόρησις, διαδίκτυο (Ψυχολογικές και παιδαγωγικές επισημάνσεις για τη χρήση της πληροφορικής στην εκπαίδευση / Ανισότητες στην πληροφόρηση / Internet) παρουσιάστηκε τέσσερις φορές (2004/2009/2011 & 2016)
· ότι το φυσικό περιβάλλον παρουσιάστηκε τρείς φορές (2003/2006 & 2013)
· ότι η ανθρωπιστική παιδεία παρουσιάστικε δύο φορές (2007 & 2014)
· ότι η άθληση(2005), η παράδοση(2008), η αυτοκριτική(αυτομόρφωσις)(2010), η Τέχνη(2012) και η πολιτιστική κληρονομιά (2015) παρουσιάστηκαν από μία φορά.

Βλέπουμε ότι η πληροφόρησις, το διαδίκτυο, τα ΜΜΕ εν γένει καθώς και το φυσικό περιβάλλον είναι δύο θεματικές με τις περισσότερες παρουσιάσεις… στις πανελλήνιες εξετάσεις αφού παρουσιάστηκαν συνολικά 7 στις 14 φορές (50%). !!! Κάθε πότε παρουσιάζονται οι θεματικές αυτές;

· Κάθε 5 έτη (2 φορές)

· Κάθε 7 έτη (1 φορά)

· Κάθε 3 έτη (1 φορά)

· Κάθε 2 έτη (1 φορά)

Κρίσιμες λοιπόν χρονολογίες για να δούμε αυτές τις θεματικές είναι κατά σειρά το 2012, το 2010, το 2014 και το 2015. Για να δούμε αυτές τις χρονολογίες. Υπήρξαν σε αυτές τις 4 χρονιές κάποια από τις αγαπημένες θεματικές των εξετάσεων; Όχι. Αλλά προσοχή… τούτο δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξη κάποια φορά που μια από τις αγαπημένες θεματικές δεν θα επαναληφθή και στα 4 ή στα 6 έτη. Άρα καλόν είναι να δούμε και το έτος 2013 και το 2011. Και ως δια μαγείας το 2013 έχουμε και φυσικό περιβάλλον και το 2011 την πληροφόρηση (διαδίκτυο).

Άρα επουδενί δεν πρέπει να αποκλείσουμε καμία από τις 2 θεματικές τις τόσο προσφιλείς στις επιτροπές εξετάσεων. Τώρα αν έχει κάποιο βάρος η γνώμη μου επειδή στις 05/06 είναι παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος, δηλαδή το βράδυ που θα συνεδριάση η επιτροπή της ημέρας αυτής σαφώς και θα έχει υπόψιν της αυτήν την παγκόσμια ημέρα και άρα είναι για μένα πολύ sos το ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. Μόνο για αυτό; Όχι. Κοιτάξτε τι γίνεται με την αποχώρηση των ΗΠΑ από την συμφωνία του Παρισίου για την κλιματική αλλαγή. Σάλος. Διαβάστε το άρθρο της Καθημερινής:

31.05.2017
Ο Τραμπ αποσύρει τις ΗΠΑ από τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα

Αυτό μόνον; Όχι. Υπάρχουν και οι παρένθετες θεματικές. Ονομάζω έτσι αυτές που έπεσαν από μία μονον φορά. Παρατηρώ ότι παρένθετη έπεσε το 2005 και ακολούθησε μετά από 3 έτη το 2008 άλλο ένα. Υπήρξε σιγή το 2009 και εμφανίστηκε παρένθετη το 2010. Μετά παρένθετη εμφανίσθηκε το 2012 ενώ τελευταία φορά ήταν το 2015. Κοινώς κάθε 3 ή 2 χρόνια εμφανίζεται μία τέτοια. Έχουμε το σχήμα (3-2-2-3-Χ)..Καλόν είναι να δούμε και θεματικές που δεν έχουν πέσει ούτε μία φορά. Ας δούμε τις 31 θεματικές της Γ λυκείου.. (υπογραμμισμένες αυτές που έχουν εξετασθεί)

1. Εφευρέσεις

2. Ανώτατη Παιδεία (& ανθρωπιστική παιδεία)

3. Εννοιολογική σύγχυση και πολιτική εκμετάλλευση

4. Ανθρώπινα Δικαιώματα

5. Σχετικά με τη διαφήμιση

6. ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ

7. χαρακτηριστικά του πολιτικού λόγου

8. Θανατική ποινή

9. Σχετικά με την επιστήμη και το ρόλο της στην κοινωνία

10. Σχετικά με το καλό και το κακό στην επιστημονική γνώση

11. Η δύναμη της μάζας

12. Μηχανισμός του εξανδραποδισμού

13. Η τεχνική πρόοδος

14. Η γλώσσα του δοκιμίου

15. Σχετικά με τα μάρμαρα του Παρθενώνα

16. Μνημεία και Εκπαίδευση: η συμβολή των δασκάλων

17. Ο σεβασμός της ζωής

18. Σχετικά με το ποδόσφαιρο (άθλησις)

19. Λαϊκότητα και λαϊκισμός

20. Η κλωνοποίηση

21. Ψυχολογικές και παιδαγωγικές επισημάνσεις για τη χρήση της πληροφορικής στην εκπαίδευση

22. Ανισότητες στην πληροφόρηση

23. Internet

24. πνευματική ιδιοκτησία

25. Ηλεκτρονικό εμπόριο

26. Ο ελεύθερος χρόνος

27. Μητρότητα

28. Γλώσσα της εξουσίας και γλώσσα της παιδείας

29. Παιδεία και εθνική μόρφωση (& ανθρωπιστική παιδεία)

30. Η Προστασία του περιβάλλοντος

31. Ο πνευματικός άνθρωπος: Απόπειρα ορισμού και κοινωνικού προσδιορισμού του

Ποια από αυτά τα μη εξεταζόμενα μπορούν να θεωρηθούν sos; Ένα είναι σίγουρα τα «Ανθρώπινα Δικαιώματα» λόγω προσφυγικού. Το δεύτερον είναι «τα της Ευρωπαϊκής Ενώσεως» λόγω των δυσχερών της Ελλάδος καιρών, αλλά σε συνδυασμό με τα ατομικά δικαιώματα λόγω πάλι προσφυγικού… τρίτον είναι η «θανατική ποινή» που λέγεται ότι θα επαναφερθή στην Τουρκία και κραυγάζουν ότι κάτι τέτοιο είναι αντίθετο στα ατομικά δικαιώματα τα οποία αποτελούν ύψιστο ιδανικό της Ευρώπης.

Λέπουμε λοιπόν ένα τρίπτυχο

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ – ΕΥΡΩΠΗ – ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ

Αυτά έχω να επισημάνω για φέτος… κυρίως Φυσικό Περιβάλλον, (δίχως να αποκλείω την Πληροφόρηση) και Ανθρώπινα Δικαιώματα, Ευρώπη, Θανατική ποινή… ΠΡΟΣΟΧΗ όμως… όταν λέμε ΕΥΡΩΠΗ, εννοούμε μιαν ευρεία έννοια, όπου τα έθνη συμπλέκονται με την Παγκοσμιοποίηση και την πολυπολιτισμικότητα. Το ίδιο και τα ατομικά-ανθρώπινα δικαιώματα. Φθάνουν ως τον ρατσισμό, και τον σχολικό εκφοβισμό και την θανατική ποινή.

Σας δίδω και κείμενα ή διαγωνίσματα του ΕΡΜΗ πάνω στα ανωτέρω προς τελευταία επανάληψη


ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

Διαβάστε ενδεικτικά τα εξής:


· Παγκόσμια Ημέρα Δασών η σημερινή

· Ποια Ευρώπη θέλουμε, ποια είναι η θέση της στον κόσμο; (13 Κείμενα)

· Διαγώνισμα Έκθεσης Β' Λυκείου: Ξενοφοβία

· Διαγώνισμα Έκθεσης Β΄Λυκείου: Ἡ Τρομοκρατία

· Η δημιουργία ενός καινούργιου κόσμου

· Κρίσις ἢ φρίκη πολιτισμοῦ;

· Αι αρχαί της ανεκτικότητος και κοινωνικής συμβιώσεως στις δημοκρατίες

· Η Ευρωπαϊκή Ένωσις - Αι αξίαι πάνω στην οποίες δέον να οικοδομηθή

· Κριτική της έννοιας της πολυπολιτισμικότητας

· Ανθρώπινα δικαιώματα και δικαιώματα παιδιών

· Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Θανατική ποινή

· ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ -ΚΡΙΤΗΡΙΟ

· ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Κοινωνική και κριτική προσέγγιση

· Τα περί τοῦ σχολικοῦ ἐκφοβισμοῦ

· Ἡ μετανάστευσις καί ἡ διαχείρισίς της

· Διαπολιτισμική Θεωρία

· Τὰ δικαιώματα καὶ ὁ τρόπος τῆς ὑπερασπίσεώς των

· Πολυπολιτισμικαί κοινωνίαι και μη ανοχή (ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ)

· Ατομικά δικαιώματα


ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ:
Επιμέλεια: Ρ. Εσκιτζή

Σε ομιλία σας στη Βουλή των Εφήβων (500-600 λέξεων) να καταστήσετε σαφή την άρρηκτη σχέση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και περιβάλλοντος και να προτείνετε τρόπους ενίσχυσης της οικολογικής συνείδησης.
 
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ: ζητείται ομιλία στη Βουλή των Εφήβων, επομένως χρειάζεται: Προσφώνηση: Κύριε Πρόεδρε, Κύριοι Βουλευτές, Κυρίες και Κύριοι,
Αποφώνηση: Ευχαριστώ για το χρόνο σας. 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ: 
Ορισμός:
Περιβάλλον είναι το σύνολο των γεωγραφικών, φυσικών, κοινωνικών και οικογενειακών μαζί συνθηκών μέσα τις οποίες ζει και αναπτύσσεται ο άνθρωπος. Χωρίζεται σε φυσικό και κοινωνικό.
Η λέξη φύση είναι πολυσήμαντη. αρχικά νοείται το σύμπαν του υλικού κόσμου, δηλαδή το σύνολο των όντων που υπάρχουν ανεξάρτητα από τον άνθρωπο και υπακούουν σε μια παγκόσμια τάξη. Ακόμα φύση θεωρείται καθετί το έμφυτο και αυθόρμητο και αντιδιαστέλλεται προς κάθε τεχνητό ή επίκτητο στοιχείο. 

Α' Ζητούμενο: 

Σχέση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και περιβάλλοντος:
Τα ανθρώπινα δικαιώματα, ατομικά και κοινωνικά, περικλείουν: 

► Το δικαίωμα της ζωής και της υγείας.
► Την ψυχαγωγία, την προστασία του φυσικού, οικιστικού, πολιτιστικού περιβάλλοντος (καθαρό, υγιές φυσικό περιβάλλον, φυσιογνωμία πόλης, πολιτιστική φυσιογνωμία)
► Το δικαίωμα στην εργασία.

Το δικαίωμα στο περιβάλλον συνίσταται γιατί: 

► Είναι μορφή ζωής και ακολουθεί τον κύκλο της διαδοχής (γέννηση, εξέλιξη, θάνατος) έχοντας κάθε δικαίωμα στην εξέλιξη αυτή. Συνδέεται με την ποιότητα ζωής.
► Εξασφαλίζει την ψυχική και σωματική υγεία του ανθρώπου.
► Αποτελεί συντελεστή οικονομικής ανέλιξης, γιατί αναπτύσσει παραγωγικούς οικονομικούς κλάδους(γεωργία, αλιεία, ναυτιλία κ.ά.) και εξελίσσεται ο τεχνικός πολιτισμός.
► Η αρμονία της φύσης αποτελεί έμπνευση καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Τρόποι ενίσχυσης οικολογικής συνείδησης: 

► Θα ήταν ουτοπία η πραγμάτωση του ισχυρισμού ότι μπορούμε να επαναφέρομε τη φύση στην αρχική της κατάσταση. Δυστυχώς, η φθορά είναι ανεπανόρθωτη. Τα παρακάτω μέτρα έχουν σκοπό την αναχαίτιση της καταστροφής.
► Η περιβαλλοντική αγωγή είναι απαραίτητη και αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του σύγχρονου ανθρώπου, ο οποίος θα πρέπει να διακρίνεται για την ευαισθησία του και την υπεύθυνη συμπεριφορά του προς το προς το φυσικό περιβάλλον.
► Προγραμματισμένη βιομηχανική ανάπτυξη, χρήση προστατευτικών φίλτρων από τις βιομηχανίες και θέσπιση αυστηρών ποινών για τους παραβάτες.
► Ειδική προστασία των φυσικών πηγών.
► Αξιοποίηση ενέργειας που προέρχεται από τη φύση (αιολική, ηλιακή)
► Ενδυνάμωση οικολογικών κινημάτων παγκόσμιας εμβέλειας (WWF, GREENPEACE) και άσκηση πίεσης στις κυβερνήσεις.
► Πρέπει να ενδιαφερθεί και η πολιτεία και τα άτομα μεμονωμένα.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ 

Το δικαίωμα στο περιβάλλον μολονότι κατοχυρώνεται στο άρθρο 37 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, ωστόσο δεν έχει νομική ισχύ. Κρίνεται, λοιπόν, σκόπιμο να αντιμετωπίζεται ως αυθύπαρκτο και όχι μόνο ως προαπαιτούμενο της προστασίας άλλων θεμελιωδών δικαιωμάτων.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ σας γνωστοποιεί ότι είναι ευπρόσδεκτες τυχόν αναφορές προβλημάτων, ιδέες σχετικά με λειτουργίες του ιστοτόπου και γενικά σχόλια. Στο "ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ" εν γένει ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το www.filologos-hermes.info ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.