ἐπιμελεία
τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-μεταπτυχιακοῦ ἐφηρμοσμένης παιδαγωγικῆς
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
·
α. Διδακτικοί
στόχοι
1. Να παρακολουθήσουν οι μαθητές το θάνατο
του Πάτροκλου, που είναι η σημαντικότερη ανδροκτασία επώνυμου Αχαιού στην
Ιλιάδα και αποτελεί ένα από τα κυριότερα γεγονότα του έπους με μεγάλη σημασία
για την εξέλιξη της πλοκής.
2. Να συνειδητοποιήσουν ότι ο θάνατος του
Πάτροκλου είναι προάγγελος της επιστροφής του Αχιλλέα στη μάχη.
3. Να κατανοήσουν ότι κινητήρια δύναμη του
έπους δε θα είναι πλέον ο θυμός αλλά η διάθεση του Αχιλλέα για εκδίκηση.
4. Να διαπιστώσουν την αξία και τη
γενναιότητα του Πάτροκλου, του οποίου ο θάνατος απαιτεί σύμπραξη θεών και
ανθρώπων.
5. Να εμπεδώσουν ότι οι θεοί στο πλαίσιο
του ανθρωπομορφισμού έχουν ανθρώπινα ελαττώματα.
6. Να διαπιστώσουν την ύβρη του Έκτορα,
ώστε ο επικείμενος θάνατός του να είναι δικαιολογημένος με βάση την ομηρική ηθική.
7. Να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν
τρόπους αφηγηματικής τεχνικής (προοικονομία, παρομοίωση και αποστροφή).
·
β. Σύνδεση με τα
προηγούμενα – Αφόρμηση
Η αφόρμηση γίνεται από το προηγούμενο
μάθημα. Ιδιαίτερα ζητούνται πληροφορίες και στοιχεία που υπογραμμίσαμε κατά την
αναλυτική παρουσίαση ενοτήτων ή την ανάγνωση των περιληπτικών αναδιηγήσεων των
ραψωδιών που αναφέρονται στην ίδια ημέρα (26η ημέρα της Ιλιάδας, 3η ημέρα
μάχης), η οποία άρχισε με τη ραψωδία Λ. Συγκεκριμένα ζητάμε από τους μαθητές να
αναφέρουν:
* Ποια κατάσταση επικρατεί στο αχαϊκό
στρατόπεδο στην αρχή της ραψωδίας Π (τραυματισμένοι αρχηγοί, οι Τρώες έχουν
φτάσει στα πλοία, φωτιά στο καράβι του Πρωτεσίλαου παρά τις υπεράνθρωπες
προσπάθειες του Αίαντα).
* Ποια ήταν η πρόταση του Νέστορα, την
οποία ο Πάτροκλος μεταφέρει στον Αχιλλέα ως δική του στην πρώτη σκηνή της
ραψωδίας Π, στ. 1-100 (να μπει στη μάχη ο Πάτροκλος με τα όπλα του Αχιλλέα,
οδηγώντας τους Μυρμιδόνες).
* Ποια είναι η μερική υποχώρηση του
Αχιλλέα (επιτρέπει στον Πάτροκλο να φορέσει την πανοπλία του και να οδηγήσει
τους Μυρμιδόνες στη μάχη˙ το μόνο όπλο που κρατάει ο Πάτροκλος και δεν ανήκει
στον Αχιλλέα είναι το δόρυ, γιατί το δόρυ του Πηλείδη, βαρύ και μεγάλο, δεν
μπορούσε κανείς άλλος να το σηκώσει και να το χειριστεί με επιτυχία).
* Ποια είναι τα κατορθώματα του Πάτροκλου
από τη στιγμή που βγήκε στη μάχη (κάνει τους Τρώες να υποχωρήσουν, σώζει το
καράβι του Πρωτεσίλαου από τη φωτιά, τρέπει τους Τρώες σε άτακτη φυγή, σκοτώνει
πολυάριθμους εχθρούς, μονομαχεί με τον Σαρπηδόνα και τον σκοτώνει, συνεχίζει
την καταδίωξη των Τρώων, συγκρούεται με τον Έκτορα και ρίχνει νεκρό τον ηνίοχό
του, τον Κεβριόνη).
·
γ. Παρουσίαση της
εξεταζόμενης ενότητας – Το θέμα
Ανάγνωση από το διδάσκοντα ή από ένα
μαθητή που έχει την ικανότητα να αποδίδει τις αποχρώσεις του λόγου, τις
εντάσεις, τις αποσιωπήσεις και τις συναισθηματικές μεταπτώσεις – Σύντομη
απόδοση του περιεχομένου – Προσπάθεια εύρεσης (σε συζήτηση με τους μαθητές) της
κατευθυντήριας ιδέας και επιγραφική διατύπωση του θέματος: Ο μετεωρισμός και η
πτώση του Πάτροκλου.
·
δ. Διάρθρωση –
Yποενότητες
1. Μεταξύ ουρανού και γης (στ. 783-806α)
α. Ο θρίαμβος του Πάτροκλου (στ. 783-788)
β. Ένα άλλο είδος «θεομαχίας» (στ.
789-806α)
2. Ο ανθρώπινος χώρος (στ. 806β-867)
α. Πάτροκλος και Εύφορβος (στ. 806β-817)
β. Πάτροκλος και Έκτορας (στ. 818-867)
ἐκ μὲν Κεβριόνην βελέων ἥρωα
ἔρυσσαν
Τρώων ἐξ ἐνοπῆς, καὶ ἀπ᾽ ὤμων
τεύχε᾽ ἕλοντο,
Πάτροκλος δὲ Τρωσὶ κακὰ φρονέων
ἐνόρουσε.
τρὶς μὲν ἔπειτ᾽ ἐπόρουσε θοῷ
ἀτάλαντος Ἄρηϊ
σμερδαλέα ἰάχων, τρὶς δ᾽ ἐννέα
φῶτας ἔπεφνεν. 785
ἀλλ᾽ ὅτε δὴ τὸ τέταρτον ἐπέσσυτο
δαίμονι ἶσος,
ἔνθ᾽ ἄρα τοι Πάτροκλε φάνη βιότοιο
τελευτή·
ἤντετο γάρ τοι Φοῖβος ἐνὶ κρατερῇ
ὑσμίνῃ
δεινός· ὃ μὲν τὸν ἰόντα κατὰ κλόνον
οὐκ ἐνόησεν,
ἠέρι γὰρ πολλῇ κεκαλυμμένος
ἀντεβόλησε· 790
στῆ δ᾽ ὄπιθεν, πλῆξεν δὲ μετάφρενον
εὐρέε τ᾽ ὤμω
χειρὶ καταπρηνεῖ, στρεφεδίνηθεν δέ
οἱ ὄσσε.
τοῦ δ᾽ ἀπὸ μὲν κρατὸς κυνέην βάλε
Φοῖβος Ἀπόλλων·
ἣ δὲ κυλινδομένη καναχὴν ἔχε ποσσὶν
ὑφ᾽ ἵππων
αὐλῶπις τρυφάλεια, μιάνθησαν δὲ
ἔθειραι 795
αἵματι καὶ κονίῃσι· πάρος γε μὲν οὐ
θέμις ἦεν
ἱππόκομον πήληκα μιαίνεσθαι
κονίῃσιν,
ἀλλ᾽ ἀνδρὸς θείοιο κάρη χαρίεν τε
μέτωπον
ῥύετ᾽ Ἀχιλλῆος· τότε δὲ Ζεὺς Ἕκτορι
δῶκεν
ᾗ κεφαλῇ φορέειν, σχεδόθεν δέ οἱ
ἦεν ὄλεθρος. 800
πᾶν δέ οἱ ἐν χείρεσσιν ἄγη
δολιχόσκιον ἔγχος
βριθὺ μέγα στιβαρὸν κεκορυθμένον·
αὐτὰρ ἀπ᾽ ὤμων
ἀσπὶς σὺν τελαμῶνι χαμαὶ πέσε
τερμιόεσσα.
λῦσε δέ οἱ θώρηκα ἄναξ Διὸς υἱὸς
Ἀπόλλων.
τὸν δ᾽ ἄτη φρένας εἷλε, λύθεν δ᾽
ὑπὸ φαίδιμα γυῖα,
στῆ δὲ ταφών· ὄπιθεν δὲ μετάφρενον
ὀξέϊ δουρὶ
ὤμων μεσσηγὺς σχεδόθεν βάλε
Δάρδανος ἀνὴρ
Πανθοΐδης Εὔφορβος[3], ὃς ἡλικίην
ἐκέκαστο
ἔγχεΐ θ᾽ ἱπποσύνῃ τε πόδεσσί τε
καρπαλίμοισι·
καὶ γὰρ δὴ τότε φῶτας ἐείκοσι βῆσεν
ἀφ᾽ ἵππων 810
πρῶτ᾽ ἐλθὼν σὺν ὄχεσφι διδασκόμενος
πολέμοιο·
ὅς τοι πρῶτος ἐφῆκε βέλος
Πατρόκλεες ἱππεῦ
οὐδὲ δάμασσ᾽· ὃ μὲν αὖτις ἀνέδραμε,
μίκτο δ᾽ ὁμίλῳ,
ἐκ χροὸς ἁρπάξας δόρυ μείλινον,
οὐδ᾽ ὑπέμεινε
Πάτροκλον γυμνόν περ ἐόντ᾽ ἐν
δηϊοτῆτι. 815
Πάτροκλος δὲ θεοῦ πληγῇ καὶ δουρὶ
δαμασθεὶς
ἂψ ἑτάρων εἰς ἔθνος ἐχάζετο κῆρ᾽
ἀλεείνων.
Ἕκτωρ δ᾽ ὡς εἶδεν Πατροκλῆα
μεγάθυμον
ἂψ ἀναχαζόμενον βεβλημένον ὀξέϊ
χαλκῷ,
ἀγχίμολόν ῥά οἱ ἦλθε κατὰ στίχας,
οὖτα δὲ δουρὶ
νείατον ἐς κενεῶνα, διὰ πρὸ δὲ
χαλκὸν ἔλασσε·
δούπησεν δὲ πεσών, μέγα δ᾽ ἤκαχε
λαὸν Ἀχαιῶν·
ὡς δ᾽ ὅτε σῦν ἀκάμαντα λέων
ἐβιήσατο χάρμῃ,
ὥ τ᾽ ὄρεος κορυφῇσι μέγα φρονέοντε
μάχεσθον
πίδακος ἀμφ᾽ ὀλίγης· ἐθέλουσι δὲ
πιέμεν ἄμφω· 825
πολλὰ δέ τ᾽ ἀσθμαίνοντα λέων
ἐδάμασσε βίηφιν·
ὣς πολέας πεφνόντα Μενοιτίου
ἄλκιμον υἱὸν
Ἕκτωρ Πριαμίδης σχεδὸν ἔγχεϊ θυμὸν
ἀπηύρα,
καί οἱ ἐπευχόμενος ἔπεα πτερόεντα
προσηύδα·
Πάτροκλ᾽ ἦ που ἔφησθα πόλιν
κεραϊξέμεν ἁμήν, 830
Τρωϊάδας δὲ γυναῖκας ἐλεύθερον ἦμαρ
ἀπούρας
ἄξειν ἐν νήεσσι φίλην ἐς πατρίδα
γαῖαν
νήπιε· τάων δὲ πρόσθ᾽ Ἕκτορος ὠκέες
ἵπποι
ποσσὶν ὀρωρέχαται πολεμίζειν· ἔγχεϊ
δ᾽ αὐτὸς
Τρωσὶ φιλοπτολέμοισι μεταπρέπω, ὅ
σφιν ἀμύνω
ἦμαρ ἀναγκαῖον· σὲ δέ τ᾽ ἐνθάδε
γῦπες ἔδονται.
ἆ δείλ᾽, οὐδέ τοι ἐσθλὸς ἐὼν
χραίσμησεν Ἀχιλλεύς,
ὅς πού τοι μάλα πολλὰ μένων
ἐπετέλλετ᾽ ἰόντι·
μή μοι πρὶν ἰέναι Πατρόκλεες
ἱπποκέλευθε
νῆας ἔπι γλαφυρὰς πρὶν Ἕκτορος
ἀνδροφόνοιο 840
αἱματόεντα χιτῶνα περὶ στήθεσσι
δαΐξαι.
ὥς πού σε προσέφη, σοὶ δὲ φρένας
ἄφρονι πεῖθε.
τὸν δ᾽ ὀλιγοδρανέων προσέφης
Πατρόκλεες ἱππεῦ·
ἤδη νῦν Ἕκτορ μεγάλ᾽ εὔχεο· σοὶ γὰρ
ἔδωκε
νίκην Ζεὺς Κρονίδης καὶ Ἀπόλλων, οἵ
με δάμασσαν
ῥηιδίως· αὐτοὶ γὰρ ἀπ᾽ ὤμων τεύχε᾽
ἕλοντο.
τοιοῦτοι δ᾽ εἴ πέρ μοι ἐείκοσιν
ἀντεβόλησαν,
πάντές κ᾽ αὐτόθ᾽ ὄλοντο ἐμῷ ὑπὸ
δουρὶ δαμέντες.
ἀλλά με μοῖρ᾽ ὀλοὴ καὶ Λητοῦς
ἔκτανεν υἱός,
ἀνδρῶν δ᾽ Εὔφορβος· σὺ δέ με τρίτος
ἐξεναρίζεις. 850
ἄλλο δέ τοι ἐρέω, σὺ δ᾽ ἐνὶ φρεσὶ
βάλλεο σῇσιν·
οὔ θην οὐδ᾽ αὐτὸς δηρὸν βέῃ, ἀλλά
τοι ἤδη
ἄγχι παρέστηκεν θάνατος καὶ μοῖρα
κραταιὴ
χερσὶ δαμέντ᾽ Ἀχιλῆος ἀμύμονος
Αἰακίδαο.
ὣς ἄρα μιν εἰπόντα τέλος θανάτοιο
κάλυψε· 855
ψυχὴ δ᾽ ἐκ ῥεθέων πταμένη Ἄϊδος δὲ
βεβήκει
ὃν πότμον γοόωσα λιποῦσ᾽ ἀνδροτῆτα
καὶ ἥβην.
τὸν καὶ τεθνηῶτα προσηύδα φαίδιμος
Ἕκτωρ·
Πατρόκλεις τί νύ μοι μαντεύεαι
αἰπὺν ὄλεθρον;
τίς δ᾽ οἶδ᾽ εἴ κ᾽ Ἀχιλεὺς Θέτιδος
πάϊς ἠϋκόμοιο 860
φθήῃ ἐμῷ ὑπὸ δουρὶ τυπεὶς ἀπὸ θυμὸν
ὀλέσσαι;
ὣς ἄρα φωνήσας δόρυ χάλκεον ἐξ
ὠτειλῆς
εἴρυσε λὰξ προσβάς, τὸν δ᾽ ὕπτιον
ὦσ᾽ ἀπὸ δουρός.
αὐτίκα δὲ ξὺν δουρὶ μετ᾽
Αὐτομέδοντα βεβήκει
ἀντίθεον θεράποντα ποδώκεος
Αἰακίδαο· 865
ἵετο γὰρ βαλέειν· τὸν δ᾽ ἔκφερον
ὠκέες ἵπποι
ἄμβροτοι, οὓς Πηλῆϊ θεοὶ δόσαν
ἀγλαὰ δῶρα.
·
ε. Επεξεργασία
1η
υποενότητα: Μεταξύ ουρανού και γης (στ. 783-806α)
1α.
Ο θρίαμβος του Πάτροκλου (στ. 783-788)
Σε συζήτηση με τους μαθητές και με
συνεχείς κειμενικές αναφορές σχολιάζεται η κορύφωση της αριστείας. Παρατηρούμε
ότι, όπως και στο χωρισμό σε υποενότητες, η σκηνή δομείται με βάση μια συνεχή
αντίθεση δύο επιπέδων, του «άνω» και του «κάτω»: η δράση του Πάτροκλου
αποδίδεται με ρήματα που εκφράζουν την κίνηση προς τα κάτω («πέφτει» στ. 783,
«εχύθη» στ. 784), αν και η πορεία του ήρωα σταθερά και με ραγδαίους ρυθμούς
είναι ανοδική (υπερθετική σημασία του τυπικού αριθμού 3 στο στ. 784, αυξητική
προς την κορύφωση η σημασία του τριπλού πολλαπλάσιου του τρία, του εννέα, στο στ.
785, 3x9=27 νεκροί αντίπαλοι). Η ανιούσα κλίμακα της πορείας του Πάτροκλου
είναι αντιστρόφως ανάλογη προς την καθοδική πορεία των αντιπάλων του προς ένα
άλλο επίπεδο κατώτερο από το ανθρώπινο («ροβόλησαν στον Άδη», στ. 785), το
οποίο βρίσκεται στον αντίποδα πόλο του θεολογικού επιπέδου, του «άνω», προς το
οποίο κατευθύνεται ο ήρωας.
Όπως συμβαίνει ωστόσο πάντα σ’ αυτές τις
περιπτώσεις, η αποφασιστική καμπή βρίσκεται στην τέταρτη φορά (στ. 786): μοτίβο
τριών επιτυχιών ή αποτυχιών, όπου η αποφασιστική στιγμή βρίσκεται στην τέταρτη
απόπειρα (πρβ. Ε 436 κ.εξ., Π 702 κ.εξ.). Στην κορυφή μιας ανιούσας κλίμακας με
27 σκαλοπάτια, καθένα από τα οποία αντιστοιχεί σε ένα νεκρό αντίπαλο, ο
Πάτροκλος μετεωρίζεται στιγμιαία και λάμπει σαν ήλιος. Είναι ο ήλιος που ξεπέρασε
«τα μέτρα» του και, όπως είναι αναμενόμενο, θα ισχύσει ο ηρακλείτειος νόμος˙ οι
Ερινύες, «της Δίκης επίκουροι», «εξευρήσουσιν» αυτόν (Ηράκλειτος, απ. 94). Ο
ήρωας τώρα φαντάζει θεός («ωσάν θεός», στ. 786)˙ όλα όμως σ’ αυτήν τη σκηνή
σταματούν στο «παρά λίγο» (παρά λίγο ολοκληρωτική καταστροφή των αντιπάλων,
παρά λίγο θρίαμβος, παρά λίγο ολοκληρωτική νίκη, παρά λίγο θεός ο Πάτροκλος…).
Θεολογικός και ανθρώπινος χώρος
επικοινωνούν στην Ιλιάδα, κυρίως με τις εισβολές θεών από τον εξωτερικό
θεολογικό δακτύλιο στον εσωτερικό ανθρώπινο κύκλο. Εδώ όμως κινδυνεύει να
ανατραπεί και αυτός ο κανόνας˙ ένας θνητός, «ωσάν θεός», ανεβαίνει σταθερά και
τείνει να εισβάλει στο θεολογικό χώρο, απειλώντας να ανατρέψει τη φυσική και
ιλιαδική τάξη. Μες στην αυθάδεια της δόξας του ο ήρωας φτάνει με ορμή στον
υψηλότερο αναβαθμό του δεκαπεντασύλλαβου. Εκεί στην άκρη την απόκρημνη του
στίχου, όπως μας λέει ο ποιητής, ο ήρωας «ορμούσε» (στ. 786): το ρήμα
τοποθετημένο σοφά στο τέρμα του στίχου δημιουργεί την εντύπωση ότι ο ήρωας πετάγεται
με ορμή προς τον «άνω» θεολογικό χώρο, μετεωρίζεται για ελάχιστο χρόνο στο
κενό, ενώ ταυτόχρονα αρχίζει η αντίστροφη πορεία. Η ραγδαία πτώση
σηματοδοτείται και από την απότομη αλλαγή του προσώπου στην αφήγηση˙ για τον
απόμακρο Πάτροκλο που αγγίζει τα όρια του θεού ο ποιητής χρησιμοποιεί την
τριτοπρόσωπη αφήγηση (στ. 783-786), την οποία ωστόσο κόβει ξαφνικά για να
περάσει στην αμεσότητα που χαρακτηρίζει τον ευθύ λόγο, με τον οποίο μιλάς σ’
ένα φίλο. Η αποστροφή των στ. 787-788 εκφράζει επίσης τη συμπάθεια του ποιητή
προς τον ήρωα που σε λίγο θα πεθάνει (πρβ. στ. 812-813 και 843). Η φιλική
αποστροφή ηχεί ωστόσο σαν μάταιη προειδοποίηση, γιατί ο Πάτροκλος κοιτάζει προς
τα πάνω και δεν βλέπει το γκρεμό και το αχανές βάθος που ανοίγεται μπροστά του.
Τη στιγμή που ο ήρωας μοιάζει ανίκητος σαν θεός, μόνο ένας θεός μπορεί να
συμπεράνει την ήττα του, ο Φοίβος. Ακολουθεί μια άλλου είδους θεομαχία μεταξύ
ενός θεού και ενός ωσεί θεού.
1β.
Ένα άλλο είδος θεομαχίας (στ. 789-806α)
Επισημαίνουμε τη χρήση δόλιων μέσων
(ομίχλη, πισώπλατο χτύπημα, αφοπλισμός) από το θεό στο πλαίσιο της
ανθρωπομορφικής αντίληψης (εξωηθικοί οι επικοί θεοί, επέμβαση στα ανθρώπινα,
συμμετοχή στη μάχη). Η χρήση της ομίχλης είναι δόλιο και απειλητικό στοιχείο˙
το σκοτάδι το συνοδεύει πάντα φόβος, θλίψη, συμφορά, ήττα και θάνατος (πρβ.
νεοελληνικά παράλληλα στα δημοτικά τραγούδια: «ξαστεριά – σκοτάδι», «αιθρία και
ήλιος – σκοτεινή ομίχλη»).
Μπορούμε βέβαια να παρατηρήσουμε ότι η
σκοτεινή ομίχλη του θεού δεν ήταν απαραίτητη, γιατί ο Πάτροκλος, τυλιγμένος ο
ίδιος και θαμπωμένος από τη ολόλαμπρη αχλύ της δόξας του, δεν ήταν δυνατόν να
αντιληφθεί τον Απόλλωνα. Ο αφοπλισμός ωστόσο κρίνεται αναγκαίος και πρέπει να
γίνει από ένα θεό˙ ο Πάτροκλος δεν είναι μόνο «ωσάν θεός» σ’ αυτή τη φάση της
αριστείας του, αλλά και ζωσμένος με θεϊκά άρματα, μάλλον ηφαιστότευκτα, που οι
Ολύμπιοι είχαν δωρίσει στον Πηλέα (Π 194-197 και Σ 82-87). Σίγουρα φορώντας τα
ο ήρωας ήταν άτρωτος (βλ. Χ 320 κ.εξ., όπου ο Αχιλλέας θα ρίξει στον Έκτορα σ’
ένα σημείο του κορμιού του που ήταν ακάλυπτο, επειδή ο πρόμαχος των Τρώων
φοράει την πανοπλία που πήρε από τον Πάτροκλο). Η «συνωμοσία» θεών και ανθρώπων
λοιπόν κρίνεται απαραίτητη. Και ο πρώτος ρόλος ανήκει στο θεό που εισβάλλει
ορμητικά από το «άνω» επίπεδο, το θεολογικό˙ εξάλλου ο Πάτροκλος αυτήν τη
στιγμή βρίσκεται μεταξύ ουρανού και γης, και δεν μπορούν να τον καταβάλουν οι
θνητοί αντίπαλοί του.
Στο σταδιακό αφοπλισμό του ήρωα
παρατηρούμε πάλι ότι ο ποιητής ακολουθεί τη φορά από «πάνω» προς τα «κάτω» («ο
Φοίβος απ’ την κεφαλήν του επέταξε το κράνος», στ. 793). Ο ποιητής επιμένει
στην πτώση του κράνους, το οποίο πέφτει με γδούπο (ηχητική εικόνα) και
«μολύνεται» (στ. 795) για πρώτη φορά. Ευκαιρία να αναφερθεί το όνομα του
εταίρου, του Αχιλλέα (στ. 796-798), που στέκει στο βάθος της εικόνας˙ ο ποιητής
τον θέλει παρόντα: η πραγματική, άλλωστε, προοπτική της αριστείας και του
θανάτου του Πάτροκλου δεν είναι παρά η επιστροφή του Πηλείδη στη μάχη. Ο
ακροατής προειδοποιείται ότι το κράνος θα το πάρει αργότερα ο Έκτορας
(προοικονομία του σκυλέματος των όπλων που θα γίνει στο Ρ 125) να το βάλει
υπεροπτικά στο κεφάλι του˙ όμως το κράνος που δόθηκε στην αρχή της ραψωδίας με
αγάπη από τον ίδιο τον Αχιλλέα, για να γίνει σκέπη προστασίας στο κεφάλι του
συντρόφου, μοιάζει τώρα στο κεφάλι του Έκτορα προεικασία θανάτου, του οποίου η
φοβερή σκιά καλύπτει κιόλας τον πρόμαχο των Τρώων σαν δίχτυ. Τα σημάδια εξάλλου
του θανάτου -χώμα και αίμα- είναι εμφανή πάνω στο κράνος και απλώνονται σαν
μόλυνση (πρβ. «μολύνθη» στ. 795, «να μολυνθεί» στ. 796) πάνω στον ήρωα των
Τρώων (διπλή προσήμανση στους στ. 799-800).
Ο αφοπλισμός συνεχίζεται: το κοντάρι
γίνεται χίλια κομμάτια (ήταν το μόνο όπλο που μπορούσε να σπάσει, γιατί δεν
ανήκε στον Αχιλλέα), πέφτει η ασπίδα με τον τελαμώνα της και λύνεται ο θώρακας.
Μαζί με τον τελευταίο «ελύθηκαν» και «τα μέλη» (στ. 805) του Πάτροκλου. Άοπλο,
αποκαμωμένο, σαστισμένο και θεοκρουσμένο θα εγκαταλείψει ο Απόλλωνας το
σύντροφο του Αχιλλέα στο πεδίο της αποτρόπαιης πράξης. Ο ρόλος του θεού
τελείωσε, τώρα είναι η σειρά των ανθρώπων.
2η
υποενότητα: Ο ανθρώπινος χώρος (στ. 806β-867)
2α.
Πάτροκλος και Εύφορβος (στ. 806β-817)
Να προσέξουμε ότι ο Εύφορβος παρουσιάζεται
πλατιά από τον ποιητή (στ. 806β-811), γιατί έτσι θα εξαρθεί ακόμη πιο πολύ η
γενναιότητα του Πάτροκλου. Δεν είναι ένας τυχαίος Τρώας˙ το πατρωνυμικό του,
«Πανθοΐδης», υπαινίσσεται ένδοξη γενιά, ενώ οι πολεμικές ικανότητές του
περιγράφονται αναλυτικά σε τέσσερις στίχους (στ. 808-811). Μπορεί να
περηφανεύεται για τα πρωτεία του στη λόγχη, στο δρόμο και την ιππομαχία και γενικά
για τα πολεμικά του κατορθώματα σε βάθος χρόνου, από την αρχή των τρωικών. Όταν
ήρθε στην τρωική πεδιάδα, πριν από χρόνια, αν και δεν ήταν ακόμη έμπειρος
πολεμιστής, «είκοσι άνδρες μόνος του κατέβασε απ’ τους ίππους» (στ. 811). Δεν
θα μπορούσε άλλωστε να είναι τυχαίος αυτός που παίρνει τη σκυτάλη από το Φοίβο
και ο οποίος πρώτος ανάμεσα στους ανθρώπους θα πληγώσει τον Πάτροκλο. Κι όμως,
αυτός ο διαλεχτός πολεμιστής πλησιάζει τον άοπλο και ζαλισμένο ήρωα με
πανουργία και, αφού τον χτυπά ύπουλα, βιάζεται να απομακρυνθεί (στ. 814-815). Ο
ποιητής φροντίζει για νέες ανατροπές: η ήττα του ήρωα δίνεται με τέτοιον τρόπο
που θα τη ζήλευαν πολλές νίκες.
2β.
Πάτροκλος και Έκτορας (στ. 818-867)
Το τρίτο και αποφασιστικό χτύπημα είναι
του Έκτορα. Πρέπει ο Έκτορας να σκοτώσει τον ήρωα, για να επιστρέψει ο Αχιλλέας
στη μάχη. Ο πρόμαχος των Τρώων είναι ο μόνος που στέκεται «εμπρός» στον
πληγωμένο ήρωα (στ. 820). Η κίνηση όμως του Έκτορα είναι τόσο άνανδρη όσο και ο
δόλος των άλλων, του Φοίβου και του Εύφορβου, που χτύπησαν τον Πάτροκλο
πισώπλατα. Ακόμη χειρότερα, μια τέτοια κίνηση διαθέτει μόνο το βάρος της
έπαρσης˙ ανανδρία και ύβρις χαρακτηρίζουν το χτύπημα σ’ έναν άοπλο και
τραυματισμένο αντίπαλο, έστω κι αν αυτό δεν γίνεται ύπουλα. Ο Πάτροκλος
υλοτομείται και πέφτει (στ. 820-822)˙ ο ποιητής συνεχίζει να πλέκει τον
αβασίλευτο έπαινο στον ήρωα τη στιγμή ακριβώς που το άστρο του βασιλεύει: η
επιγραμματική φράση «και κατήφεια στους Αχαιούς εχύθη» (στ. 822) εξαίρει με
δωρική λιτότητα την πολύτιμη παρουσία του Πάτροκλου, όσο πολεμούσε δίπλα στους
συμπολεμιστές του, ενώ η πλατιά παρομοίωση (στ. 823-829) με τη ζωντάνια και την
παραστατικότητά της δίνει την ένταση της σύγκρουσης.
Είναι η σειρά του Έκτορα στη συνέχεια να
υπερβεί τα όρια και να καυχηθεί για μια νίκη που δεν του ανήκει απόλυτα. Μέσα
από τον ειρωνικό και υβριστικό λόγο του Έκτορα προβάλλει τόσο η εταιρική
«ομιλία» (στ. 838-841) με την οποία άρχισε η ραψωδία Π όσο και πτώση της Τροίας
(στ. 830-835). Και τα δύο όμως ακούγονται με τρόπο τραγικό. Τα λόγια του
Αχιλλέα αλλοιώνονται στο στόμα του πρόμαχου των Τρώων (στ. 839-841), ενώ
γελιέται όταν αναφέρεται στην τύχη του πτώματος του Πάτροκλου (στ. 836)˙ δεν θα
φάνε τα όρνια το νεκρό Πάτροκλο, το δικό του σώμα όμως θα κακοποιηθεί από τον
Αχιλλέα. Η τραγικότητα έχει περάσει τώρα μαζί με το κράνος του Αχιλλέα από το
κεφάλι του Πάτροκλου στο κεφάλι του Έκτορα˙ ο ποιητής βιάστηκε να μας
προειδοποιήσει γι’ αυτό (στ. 799-800).
Ο Πάτροκλος με την απάντησή του (στ.
839-850) θα μειώσει τη νίκη του Έκτορα (σαν να μην ήταν αρκετή η μείωση που
έχει πετύχει έως εδώ ο ποιητής) και θα αποκαταστήσει την αλήθεια. Θα
προμαντέψει επίσης, αυτός ο εκπεπτωκώς παρ’ ολίγον θεός, το θάνατο του Έκτορα
(στ. 851-854). Η προφητική ικανότητα του ήρωα δεν έχει καμιά σχέση με τη θεϊκή
υπόσταση την οποία φάνηκε να αγγίζει στην αρχή της ενότητας, αλλά οφείλεται στη
διαίσθηση ή και στο μαντικό χάρισμα που αποκτούν στον Όμηρο οι μελλοθάνατοι
(πρβ. Χ 359 κ.εξ.).
Η πτώση σαν αναγκαία συνέπεια της
αυθάδειας μιας ανόδου έξω από τα όρια του ανθρώπου θα συμπληρωθεί στη συνέχεια
με τη θλιβερή εικόνα της καθόδου της ψυχής στον Άδη (στ. 855-857), η οποία
υπογραμμίζει την αγάπη του ομηρικού ήρωα για τη ζωή και το μίσος του για το
θάνατο. Μπορεί ο Δ. Σολωμός να ομολογεί «δεν τόλπιζα νάν’ η ζωή μέγα καλό και
πρώτο!», αλλά για τον ομηρικό ήρωα η ζωή αποτελεί σταθερή αξία, αναγκαία
προΰπόθεση για την πραγμάτωση οποιασδήποτε άλλης. Η σκηνή για τον Πάτροκλο
ουσιαστικά ολοκληρώνεται εδώ με μια εικόνα που είναι ο αντίποδας εκείνης που
άνοιξε την ενότητα: από την άνοδο στην πτώση, από το παραλήρημα της δόξας στα
δάκρυα και τη θλίψη, από τη λάμψη της επιτυχίας μεταξύ ουρανού και γης στο ζόφο
του Άδη.
·
Ανακεφαλαίωση
Προχωρούμε σε σύνθεση των όσων βγήκαν
αναλυτικά μέσα από τη συζήτηση με συνεχείς αναφορές στο κείμενο, το οποίο μας
οδήγησε και μας στήριξε σε όλη τη διδακτική πορεία και μας προστάτευσε από
αυτοσχεδιασμούς και αυθαίρετες γενικεύσεις. Στην ανακεφαλαίωση επιγραμματικά
χαρακτηρίζουμε τους πρωταγωνιστές με στοιχεία που έχουμε ήδη εντοπίσει στην
ανάλυσή μας, αφού ψάξαμε πίσω από τις ενέργειές τους και πίσω από τις λέξεις,
τόσο τις δικές τους όσο και του ποιητή ή των άλλων, όταν αναφέρονταν σ’ αυτούς.
Η σκηνή που μελετήσαμε είναι δομημένη στην
αντίθεση των ακρότατων σημείων του «άνω» και του «κάτω» και διαθέτει όλες τις
ακρότητες του τραγικού. Η ανοδική πορεία του Πάτροκλου συμπαρασύρει μαζί της
και το αχαϊκό στρατόπεδο σε μια θετική αυξητική τροχιά (τροπή των εχθρών σε
φυγή, σωτηρία), ενώ μια αντίρροπη τάση οδηγεί ταυτόχρονα στο θάνατο του
πρωτεργάτη της παρ’ ολίγον νίκης. Η αριστεία αυτή είναι βαθιά τραγική, αφού
πραγματοποιείται με στόχο την καταστροφή του φορέα της, γιατί μόνον έτσι θα
επιστρέψει ο Αχιλλέας στη μάχη και θα προκαλέσει το θάνατο του Έκτορα, στοιχείο
απαραίτητο για την ολοκλήρωση του ιλιαδικού μύθου και προΰπόθεση για την πτώση
της Τροίας.
Βρισκόμαστε κοντά στην άκρη μιας μακριάς
μέρας (η 26η ημέρα της Ιλιάδας που άρχισε στο Λ και θα τελειώσει στο Σ 238),
στις ακρότατες συνέπειες μιας εταιρικής «ομιλίας» (Αχιλλέα και Πάτροκλου στην
αρχή του Π), της κυριότερης εταιρικής «ομιλίας» ολόκληρου του ιλιαδικού έπους.
Οι συνέπειες αυτής της «ομιλίας» θα είναι αποφασιστικές και καταστροφικές και
για μιαν άλλη, τη συζυγική «ομιλία» του Ζ: ο θάνατος του Πάτροκλου
προαναγγέλλει το θάνατο του Έκτορα. Και κάτι ακόμη: παρακολουθήσαμε τις ακραίες
συνέπειες της μήνιδος, η οποία μέσα από τις συνεχείς τροπές και ανατροπές που
προκάλεσε ο ποιητής τείνει να δώσει τη θέση της στην εκδικητική μανία του
Αχιλλέα. Η δίψα για εκδίκηση θα είναι στο εξής η κινητήρια δύναμη του έπους και
όχι η μῆνις.
·
Ασκήσεις
Ως εργασία μπορούν να δοθούν κάποιες από
τις ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου, οι οποίες εξυπηρετούν τους διδακτικούς
στόχους που θέσαμε και των οποίων οι απαντήσεις απαιτούν στοιχεία που βγήκαν
από τη συζήτηση μέσα στην τάξη. Μπορούμε ωστόσο να φτιάξουμε άλλες ερωτήσεις,
ανάλογα με το επίπεδο της τάξης μας, οι οποίες όμως θα υπηρετούν τους
διδακτικούς στόχους και θα έχουν συζητηθεί στην τάξη κατά τη διάρκεια της
διδακτικής προσέγγισης. Στη συγκεκριμένη ενότητα μπορούμε να ζητήσουμε από τους
μαθητές να χαρακτηρίσουν τον Πάτροκλο, να εντοπίσουν την τραγική ειρωνεία ή -αν
το επίπεδο της τάξης μας το επιτρέπει- το τραγικό στοιχείο που είναι έντονο σ’
όλη τη σκηνή, ή το «θαυμαστό» στοιχείο κτλ.
Όσον αφορά τα «Παράλληλα κείμενα», μπορούν
να δοθούν δημοτικά τραγούδια στα οποία γίνεται καταδίκη της ανέντιμης επίθεσης
και του δόλου, ή κάτι σχετικό με την αγάπη του ήρωα για τη ζωή. Μια άλλη σκέψη
είναι να δοθούν οι οδηγίες του Αχιλλέα προς τον Πάτροκλο (Π 86-96), για να
γίνει σύγκριση με την παραποίησή τους από τον Έκτορα (Π 839-842)˙ ή ακόμη οι
στίχοι Χ 355-364, όπου ο ποιητής περιγράφει το θάνατο του Έκτορα με τους ίδιους
στίχους που χρησιμοποιεί για το θάνατο του Πάτροκλου. Τα κείμενα αυτά δεν είναι
«παράλληλα» με την αυστηρή σημασία του όρου, αλλά δίνεται έτσι στους μαθητές η
δυνατότητα να γνωρίσουν περισσότερα χωρία της Ιλιάδας˙ αν μάλιστα δοθούν σε
άλλη μετάφραση, μπορεί η τάξη μας να γνωρίσει και να συγκρίνει διαφορετικές
μεταφραστικές δοκιμές. Τέλος, το ποίημα «Ο
θάνατος του Σαρπηδόνα» του Γ. Χειμωνά παρέχει δυνατότητες σύγκρισης ύφους
και περιεχομένου με τη σκηνή του θανάτου του Πάτροκλου:
Ο θάνατος του Σαρπηδόνα
και
το κοντάρι εμπήχθηκε στο κορμί του Σαρπηδόνα
εκεί
στον μυώνα τον πλατύ όπου πάλλει
η
ψυχή του ανθρώπου
στο
διάφραγμα που βαστά την βίαιη καρδιά
τους
μίσχους της ανάσας. Ο Σαρπηδόνας έπεσε
ακίνητος
και μόνο οι παλάμες του
μικρά
φτερά που ετρέμαν
οι
χούφτες του σφίγγαν κι άφηναν το ματωμένο χώμα
και
τέντωσε μ’ έναν λυγμό λόγο προς τον αγαπημένο
-
Γλαύκε τα όπλα μου μην αφήσεις να μου πάρουν
προστάτεψε
το σώμα μου ξένος να μην το πιάσει
φύλαγε
το ανέγγιχτο του σκοταδιού μου δίχτυ
Τον
έπιασαν τον λέρωσαν τον έσυραν στο χώμα.
(Γ.
Χειμωνάς, Ο εχθρός του ποιητή, Κέδρος, Αθήνα 1990, σελ. 621)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου