ἐπιμελεία
τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-μεταπτυχιακοῦ ἐφηρμοσμένης παιδαγωγικῆς
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
Η ΡΩΜΑΪΚΗ
αὐτοκρατορία τὸν 3ον αἰῶνα ὠδηγεῖτο εἰς καταστροφὴν, διότι οἱ βάρβαροι
διέσπασαν τὰ σύνορά της καὶ εἰσέβαλον εἰς αὐτήν, ἐσωτερικῶς δὲ ἐπεκράτει
ἀναρχία, λόγῳ φιλονικειῶν καὶ ἀνικανότητος τῶν αὐτοκρατόρων.
Τὴν κατάρρευσιν
τοῦ ρωμαϊκοῦ κράτους ἐσταμάτησαν μερικοὶ αὐτοκράτορες, ἐξ Ἰλλυρίας
προερχόμενοι, οἱ Ἰλλυριοὶ λεγόμενοι, μεταξὺ τῶν ὁποίων σπουδαιότερος ἦτο ὁ Διοκλητιανὸς (284-305). Οὗτος, μεταξὺ
τῶν ἄλλων μέτρων τὰ ὁποῖα ἔλαβε, καθιέρωσε νέον διοικητικὸν σύστημα, τὴν
τετραρχίαν . Δηλ. διῄρεσε τὸ κράτος εἰς τέσσαρα τμήματα, τὰ ὁποῖα ἐκυβέρνων
τέσσαρες ἄρχοντες, ἐκ τῶν ὁποίων οἱ δύο ἔφερον τὸν τίτλον τοῦ αὔγούστου καὶ οἱ
ἄλλοι δύο τοῦ καίσαρος. Ἐφήρμοσε τὸ σύστημα τοῦτο τῆς τετραρχίας, διότι
ἀντελήφθη ὅτι εἰς ἄρχων, ὁ αὐτοκράτωρ, δὲν ἐπήρκει εἰς τὴν διοίκησιν τοῦ
ἀχανοῦς ρωμαϊκοῦ κράτους. Ὁ Διοκλητιανὸς ἐκυβέρνα τὴν Ἀνατολὴν καὶ εἶχεν ἕδραν
τὴν Νικομήδειαν τῆς Βιθυνίας, ὁ Μαξιμιανὸς τὴν Δύσιν μὲ ἕδραν τὸ Μιλάνον, ὁ
καῖσαρ Κωνστάντιος ὁ Χλωρὸς τὴν Γαλατίαν μὲ ἕδραν τὰ Τρέβιρα καὶ ὁ ἕτερος καῖσαρ,
ὁ Γαλέριος, τὴν Βαλκανικὴν μὲ ἕδραν τὸ Σίρμιον τῆς Σερβίας.
Τὸ σύστημα τῆς τετραρχίας δὲν ἔφερε τὰ
ἀποτελέσματα ποὺ προσδοκοῦσε ὁ ἱδρυτής της[1].
᾽Αντίθετα ἔριξε τὸ κράτος σὲ νέους ἐμφύλιους πολέμους ἀνάμεσα στοὺς λογῆς-λογῆς
φιλόδοξους Αὔγουστους καὶ Καίσαρες.
῾Ο Διοκλητιανὸς τὸ 305 ἀποσύρθηκε ἀπὸ τὴν
ἐξουσία γιὰ νὰ περάση ἥσυχα τὴν ὑπόλοιπη ζωή του[2].
Εἴκοσι χρόνια [305 - 324] μετὰ τὴν ἀποχώρησή του παλεύουν οἱ διάδοχοί του
σ᾽ἔναν ἀνελέητο ἀγώνα ἐπικράτησης. Μέσα στὸν ἀγώνα αὐτὸ γίνεται ἡ ἐμφάνιση καὶ
τὸ ἀνέβασμα τῆς ἐπιβλητικῆς μορφῆς τοῦ Μ. Κωνσταντίνου[3].
Ξεκίνησε «Καίσαρας» ἀπὸ τὴ Γαλλία καὶ στὸ τέλος ἔμεινε μόνος κυρίαρχος στὸ
κράτος[4]. ᾽Απὸ
τὰ πολλὰ περιστατικά, ποὺ ἔγιναν στὴν πολυτάραχη αὐτὴ ἐποχὴ, ξεχωρίζομε τὰ
κυριότερα τρία, ποὺ ἀναδείξανε καὶ στὸ τέλος ἐπιβάλανε τὸν αὐτοκράτορα αὐτό.
1. Τὸ 312 στὴ Μουλβία γέφυρα τοὺ Τίβερη
συντρίβει τον ἀντίπαλό του στὴ Δύση Μαξέντιο καὶ γίνεται Αὔγουστος σ’
ὁλόκληρη,τὴ Δύση[5].
Γιὰ ἀνάμνηση αὐτῆς τῆς νίκης κατασκευάστηκε καὶ σώζεται ἀκόμη στὴ Ρώμη ἕνα
θριαμβευτικὸ τόξο.
2. Τὸν ἄλλο χρόνο [ τὸ 313] ἀπομένουν δυὸ
μονάχα. Αὐτὸς στὴ Δύση καὶ ὁ Λικίνιος στὴν ᾽Ανατολή. Γίνεται συνάντησή τους στὸ
Μιλάνο καὶ συμφωνοῦν πῶς νὰ συνεργαστοῦν γιὰ τὴ διοίκηση ὅλου τοῦ κράτους.
3. Τὸ 324 στὶς πεδιάδες τῆς ᾽Αδριανούπολης
νίκησε τὸ στρατὸ τοῦ Λικινίου καὶ σὲ λίγο ἐξόντωσε καὶ τὸν ἴδιο. ῎Ετσι ἀπόμεινε
μονοκράτορας ἀπὸ δῶ κι ὕστερα.
Ὁ Μ. Κωνσταντῖνος,
ἐκτὸς τῶν ἐξαιρέτων στρατιωτικῶν ἀρετῶν, εἶχε καὶ πολιτικὰ προσόντα, τὰ ὁποῖα
τὸν ἀνέδειξαν μεγάλην προσωπικότητα. Τὰ σπουδαιότερα δὲ γεγονότα τῆς βασιλείας
του ἦσαν ἡ ἀναγνώρισις τοῦ χριστιανισμοῦ, ὡς ἐπισήμου θρησκείας τοῦ κράτους καὶ
ἡ μεταφορὰ τῆς πρωτευούσης ἀπὸ τῆς παλαιᾶς Ρώμης εἰς τὴν νέαν Ρώμην, τὴν
ὀνομασθεῖσαν Κωνσταντινούπολιν .
Ἤδη ἀπὸ μικρᾶς
ἡλικίας ὁ Κωνσταντῖνος ἔτρεφε συμπάθειαν πρὸς τοὺς χριστιανούς, διότι ἀπὸ τὴν
μητέρα του ἐγνώρισε τὴν διδασκαλίαν τοῦ Σωτῆρος καὶ παρετήρησεν εὐφυῶς ὅτι τὴν
νίκην του κατὰ τοῦ Μαξεντίου ἐκέρδισαν οἱ χριστιανοί, οἱ ὁποῖοι, ὡς ἐπὶ τὸ
πλεῖστον, ἀπετέλουν τὸν στρατόν του, ἐνῷ ὁ στρατὸς τοῦ Μαξεντίου ἦτο ἐθνικὸς
(εἰδωλολάτραι). Ἀναφέρεται μάλιστα ὅτι ὁ Μ. Κωνσταντῖνος ἐνῷ, ἐβάδιζε κατὰ τοῦ
Μαξεντίου, εἶδεν εἰς τὸν οὐρανὸν φωτεινὸν σταυρὸν μὲ τὰς λέξεις ἐν τούτῳ νίκᾳ
καὶ ἔθεσε τὰς λέξεις ταύτας, μετὰ τοῦ μονογράμματος Χ εἰς τὴν σημαίαν του, προτρέπων
οὕτω τοὺς χριστιανοὺς νὰ ἀγωνίζωνται ἡρωϊκῶς.
Ἓν ἔτος μετὰ τὴν
νίκην του κατὰ τοῦ Μαξεντίου, ὁ Κωνσταντῖνος ἔχων σύμφωνον καὶ τὸν Λικίνιον,
ἐξέδωκε (313) διάταγμα ἀνεξιθρησκείας, τὸ γνωστὸν ὡς διάταγμα τῶν Μεδιολάνων[6] , διὰ
τοῦ ὁποίου οἱ χριστιανοὶ καὶ εἰδωλολάτραι ἦσαν ἐλεύθεροι νὰ λατρεύουν τὸν θεὸν
τῆς ἐκλογῆς των. Κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπον ἀποκατεστάθη πλήρης ἐλευθερία καὶ ἰσότης
πασῶν τῶν θρησκειῶν. Νόμισμα τοῦ Μ. Κωνσταντίνου, κοπὲν τὸ 315, ἐκ παραλλήλου
μὲ τὸν ἐθνικὸν θεὸν Ἥλιον, φέρει καὶ τὸν χριστιανικὸν σταυρόν. Βραδύτερον ὁ Μ.
Κωνσταντῖνος, γενόμενος μονοκράτωρ, χωρὶς νὰ καταδιώξῃ τοὺς εἰδωλολάτρας
ηὑνόησεν ἀκόμη περισσότερον τὸν χριστιανισμὸν καὶ ὀλίγον πρὸ τοῦ θανάτου του
ἐβαπτίσθη (337). Ἐν τούτοις διετήρησε πάντοτε τὸν τίτλον τοῦ μεγάλου ποντίφικος.
Δὲν ἠκολούθησεν ὁ
Μ. Κωνσταντῖνος μόνον εἰς τὴν θρησκείαν τὴν ὀρθὴν ὁδόν, ἀλλὰ καὶ εἰς τὴν
διοίκησιν καὶ τὴν ἄμυναν τοῦ κράτους ἐπέδειξεν ἔξοχον δραστηριότητα[7].
Ηὔξησε τὸν ἀριθμὸν τῶν ὑπαλλήλων, διαιρέσας τὰς ὑπηρεσίας εἰς τέσσαρας μεγάλους
κλάδους. Πάντων δὲ τούτων εἶχεν ὁ αὐτοκράτωρ τὴν ἄμεσον ἐπίβλεψιν, ὥστε ὅλοι οἱ
ἐξουσίαι συνεκεντρώθησαν εἰς χεῖρας αὐτοῦ. Ἐπὶ Κωνσταντίνου τὸ πολίτευμα ἔγινεν
ἀπόλυτος μοναρχία · σύγκλητος, ὕπατοι καὶ λοιπὰ ἀξιώματα παρεμερίσθησαν. Ὁ
Κωνσταντῖνος ἔθεσε τέρμα εἰς τὴν μέχρι τοῦδε εἰς ἐθνικοὺς ναοὺς λατρείαν τοῦ
αὐτοκράτορος (ἀγάλματα, θυσίας), διετήρησεν ὅμως καὶ ἐπέτεινε τὸν ἱερατικὸν
χαρακτῆρα τοῦ αὐτοκρατορικοῦ ἀξιώματος καὶ οἱ ὑπήκοοι ὤφειλον νὰ τὸν
προσκυνοῦν. Ὁ Κωνσταντίνος ἐθεώρει ἑαυτὸν ἀντιπρόσωπον τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τῆς γῆς,
ἔδιδεν εἰς ἑκάστην του πρᾶξιν ἱερὸν χαρακτῆρα καὶ ἐπενέβαινεν εἰς πάσας τὰς
ὑποθέσεις τῆς Ἐκκλησίας, παρακαθήμενος μετὰ τῶν ἐπισκόπων, ὡς ἐὰν ἦτο εἰς ἐξ
αὐτῶν.
Διὰ τὴν καλυτέραν
διοίκησιν τῶν ἐπαρχιῶν, ηὔξησεν ὁ Κωνσταντῖνος τὸν ἀριθμὸν αὐτῶν εἰς 90
(βραδύτερον εἰς 120) καὶ ἐχώρισε τὴν πολιτικὴν ἀπὸ τὴν στρατιωτικὴν ἐξουσίαν.
Ὁμοίως ἐμείωσε τὴν βαρεῖαν φορολογίαν. Ἔκαμε κοινωφελῆ ἔργα καὶ μὲ τὰ ἐξαίρετα
κυβερνητικά προσόντα του ἀναδιωργάνωσε τὸ ἀπέραντον κράτος του.
Πρὸς ἐξασφάλισιν
τῆς ζωῆς τῶν ὑπηκόων του καὶ διατήρησιν τῆς εἰρήνης, ηὔξησε τὴν δύναμιν τοῦ
στρατοῦ του, ὁ ὁποῖος ἐκινεῖτο συνεχῶς καὶ ἀμέσως ἐφθανεν εἰς κινδυνεῦον
σημεῖον τῶν συνόρων. Ἐπὶ Κωνσταντίνου ὁ στρατὸς τῆς αὐτοκρατορίας ἦτο περὶ τὰς
500 χιλιάδας καὶ, ὡς ἐπὶ τὸ πολύ, μισθοφορικός. Ξένοι, ὡς οἱ Γερμανοί,
κατέλαβον σημαντικὴν θέσιν εἰς τὸν στρατὸν καὶ βαθμηδὸν εἰσῆλθον καὶ εἰς τὴν
πολιτικὴν ζωὴν τῆς αὐτοκρατορίας, μὲ σοβαρὰ ἐπακόλουθα διὰ τὴν ἱστορίαν αὐτῆς.
Κατὰ μῆκος τῶν
συνόρων τοῦ κράτους του ὁ Κωνσταντῖνος ἐγκατέστησε στρατιώτας μὲ τὰς
οἰκογενείας των, δώσας εἰς αὐτοὺς γαίας πρὸς καλλιέργειαν καὶ ὑποχρεώσας νὰ
σπεύδουν εἰς τὸν πρῶτον κίνδυνον. Πρὸς καλυτέραν ἄμυναν τοῦ κράτους,
ἐστρατολόγησε τοὺς βαρβάρους τῶν συνόρων καὶ ἐσχημάτισεν εἰδικὰ σώματα, τὰ
ὁποῖα προθύμως παρεῖχον τὴν στρατιωτικήν των ὑπηρεσίαν ὑπὲρ τῆς αὐτοκρατορίας
τοῦ Βυζαντίου. Τοῦς βαρβάρους τούτους τῶν συνόρων οἱ Βυζαντινοὶ ὠνόμαζον
συμμάχους.
Μετὰ βασιλείαν
τριάκοντα ἔτῶν ὁ Κωνσταντίνος ἀπέθανε (337), ἀφοῦ ὑπεστήριξεν ἱδιαιτέρως τὸν
χριστιανισμόν[8],
ὁ ὁποῖος ὀριστικῶς ἐπεκράτησεν. Οἱ ἐθνικοὶ ἱστορικοὶ ἐκτοξεύουν πολλὰς ὕβρεις
κατὰ τοῦ Κωνσταντίνου, ἡ Ἐκκλησία ὅμως τὸν ἀνεκήρυξεν ἰσαπόστολον καὶ κατέταξεν
αὐτὸν καὶ τὴν μητέρα του Ἑλένην μεταξὺ τῶν ἁγίων. Ἐπίσης ἡ ἱστορία ὠνόμασε τὸν
Κωνσταντῖνον Μέγαν , διότι ὄντως ἀνεδείχθη εἰς ἀπὸ τοὺς μεγάλους αὐτοκράτορας
τοῦ βυζαντινοῦ κράτους. Διὰ τῆς μεταφορᾶς τῆς πρωτευούσης τοῦ κράτους εἰς τὴν
Κωνσταντινούπολιν, ἡ ὁποία εὑρίσκετο εἰς τὸ κέντρον τοῦ ἑλληνικοῦ κόσμου τῆς
Ἀνατολῆς, ὁ ἑλληνισμὸς ἐνισχύθη καὶ βαθμηδὸν τὸ ἀνατολικὸν τμῆμα τῆς ρωμαϊκῆς
αὐτοκρατορίας ἔλαβεν ἑλληνικὸν χαρακτῆρα.
ΓΕΝΙΚΩΣ:
῾Ο Μέγας Κωνσταντῖνος, ἀφοῦ ἔμεινε δίχως
ἀντίπαλο, ὁδήγησε τὴ μοναρχία στὴν τελευταία της συνέπεια, σε μιὰ μορφὴ
ἀνατολικοῦ θεοκρατικοῦ δεσποτισμοῦ. Δηλαδὴ κάθε σύνδεσμος μὲ τὴ δημοκρατικὴ
παράδοση τῶν Ρωμαίων κόπηκε. ῾Ο αὐτοκράτορας δὲν κυβερνᾶ πιὰ σὰν ἀντιπρόσωπος
τοῦ Ρωμαϊκοῦ λαοῦ, μὰ ἐλέῳ Θεοῦ. ῞Ο,τι ἄρχισε δειλὰ μὲ τὸν Αὐρηλιανό, πιὸ
θαρραλέα μὲ τὸ Διοκλητιανό, ὁλοκληρώνεται πιὰ τώρα ἀποφασιστικὰ μὲ τὸν Μ. Κωνσταντῖνο.
Τὸ παλάτι του, ποὺ εἶναι τὸ κέντρο τοῦ κράτους, γίνεται ἱερό . Μὰ ἱερὰ γίνονται
καὶ ὅσα ἔρχονται σὲ ἐπαφὴ μαζί του· ἀκόμη ὁ καὶ τὰ ροῦχα του καὶ ἡ
κρεβατοκάμαρά του συνοδεύονται μὲ τὸ ἐπίθετο ἱερά. ᾽Απὸ τότε, στὰ νομίσματα μὲ
τὴν εἰκόνα τοῦ αὐτοκράτορα, ζωγραφίζεται γύρω ἀπὸ τὸ κεφάλι του ἕνας
φωτοστέφανος . Μέσα σὲ μιὰ στρατιὰ ἀπὸ ἀνακτορικοὺς ὑπαλλήλους καὶ καινούριους
τιτλούχους - π.χ. περφεκτίσιμους καὶ νομπιλίσιμους κλπ. - ποὺ τὸν
περικυκλώνουν, ἡ ὄψη τοῦ αὐτοκράτορα χάθηκε πιὰ καὶ γιὰ τὸ λαὸ καὶ γιὰ τὴ
σύγκλητο. Τὸ συμβούλιο αὐτὸ ἔμεινε ἕνα τιμητικὸ σῶμα ποὺ πλαισίωνε τὸν
αὐτοκράτορα μόνο στὶς δεξιώσεις˙ τὸ νὰ γίνη ὅμως κανεὶς μέλος της πάντοτε
ἐξακολουθοῦσε νὰ εἶναι πολὺ κολακευτικὸ γιὰ τὴν ἀνώτερη τάξη.
῾Ο αὐτοκράτορας τώρα συμβουλεύεται ἄλλους
καὶ προπαντὸς ἕνα καινούριο αὐτοκρατορικὸ συμβούλιο, τὸ ἱερὸ Κονσιστόριο. Κι
αὐτὸ ὅμως ὅταν θέλη, κι ἂν θέλη, νὰ ἀκούση τὴ γνώμη του.
Ἡ κτίσις τῆς Κωνσταντινουπόλεως
Τίνας λόγους εἶχεν
ὁ αὐτοκράτωρ Κωνσταντῖνος νὰ μεταφέρῃ τὴν πρωτεύουσαν τοῦ κράτους του εἰς τὴν
Ἀνατολήν; Πρῶτον, ἔτρεφε μικρὰν συμπάθειαν πρὸς τὴν Ρώμην, ἡ ὁποία ἦτο κέντρον
τῆς εἰδωλολοτρίας καὶ διετήρει τὴν ἀνάμνησιν τοῦ παλαιοῦ πολιτεύματος. Μετὰ τὴν
νίκην, ἰδίως κατὰ τοῦ Λικινίου, ὁ Κωνσταντῖνος ἐσχημάτισε τὴν πεποίθησιν, ὅτι
τὸ μέλλον ἀνῆκεν εἰς τοὺς χριστιανούς, ἀπὸ τοὺς ὁποίους οἱ περισσότεροι
εὑρίσκοντο εἰς τὴν Ἀνατολὴν. Ὁμοίως ἀντελήφθη ὁ Κωνσταντῖνος, ὅτι ἡ παλαιὰ Ρώμη
ἦτο πολὺ μακρὰν καὶ δὲν ἦτο δυνατὸν νὰ ἀποκρούωνται εὐκόλως οἱ ἐχθροὶ τοῦ
κράτους, Γότθοι καὶ Πέρσαι, οἱ ὁποῖοι ἠπείλουν τὰς πλησίον τοῦ Δουνάβεως καὶ ἐν
τῇ Ἀσίᾳ ἐπαρχίας.
Εἵλκυσεν ἐπίσης
τὴν προσοχὴν τοῦ Κωνσταντίνου ἡ ἐξαίρετος γεωγραφικὴ θέσις τῆς νέας πόλεως,
ὅπου πρὸ χιλίων ἐτῶν οἱ Μεγαρεῖς ὑπὸ τὸν Βύζαντα εἶχον κτίσει ἀποικίαν,
ὀνομασθεῖσαν ἐκ τοῦ οἰκιστοῦ Βυζάντιον. Ἡ Κωνσταντινούπολις, εὑρισκομένη εἰς τὸ
ἀκρότατον σημεῖον τῆς Εὐρώπης καὶ ἀπέναντι τῆς Ἀσίας, κατέστη ἀπὸ πάσης ἐπόψεως
τὸ φυσικὸν κέντρον τῆς αὐτοκρατορίας, ἀνταπεκρίνετο δὲ πλήρως πρὸς τὰς νέας
ἀνάγκας αὐτῆς.
Αἱ ἐργασίαι τῆς
ἀνοικοδομήσεως ἤρχισαν τὸ 326, συμφώνως πρὸς τὸ πολεοδομικὸν σχέδιον τῆς
ἐποχῆς, μὲ ἀνάκτορα, ἀγοράς, ἱππόδρομον, στοάς, ἐκκλησίας, λουτρά, ὑδραγωγεῖα
κ.ἄ. Πρὸς διακόσμησιν δὲ τῆς νέας πρωτευούσης μετέφερεν ὁ Κωνσταντῖνος ἀπὸ τὰς
ἐπαρχίας καὶ ἰδίως ἀπὸ τὴν Ρώμην ὡραῖα ἔργα τέχνης.
Τὴν 11 Μαΐου τοῦ
ἔτους 330 ἐτελέσθησαν ἐπισήμως τὰ ἐγκαίνια τῆς Κωνσταντινουπόλεως, ἡ ὁποία
ὠνομάσθη, ὅπως ὑπῆρχεν ἀρχαία ἑλληνικὴ συνήθεια, ἐκ τοῦ ὀνόματος τοῦ ἱδρυτοῦ. Ὁ
Κωνσταντῖνος περιέβαλε τὴν πόλιν μὲ ἱσχυρὸν τεῖχος, ὅπως καὶ οἱ μετ’ αὐτὸν
αὐτοκράτορες. Διὰ τοῦτο κατώρθωσεν ἡ Κωνσταντινούπολις νὰ διαγράψῃ μακραίωνα
ἱστορίαν καὶ νὰ ἀντισταθῇ νικηφόρως ἐπὶ 11 αἰῶνας κατὰ ποικίλων ἐπιδρομέων.
Ὁ Κωνστάντιος (337-361) καὶ Ἰουλιανὸς
(361-363)
Ὀλίγον πρὸ τοῦ
θανάτου του, ὁ Μ. Κωνσταντῖνος διένειμε τὸ κράτος του εἰς τοὺς τρεῖς υἱούς του
καὶ δύο ἀνεψιούς του, οἱ ὁποῖοι ὅμως ἦλθον εἰς σύγκρουσιν. Ὁ υἱὸς τοῦ
Κωνσταντίνου Κωνστάντιος, ἐξοντώσας πάντα τὰ μέλη τῆς αὐτοκρατορικῆς
οἰκογενείας, ἀνεκηρύχθη αὐτοκράτωρ. Δύο μόνον ἐξάδελφοί του διεσώθησαν, ὁ Γάλλος
καὶ ὁ Ἰουλιανός, τοὺς ὁποίους, περιορίσας ὁ Κωνστάντιος εἰς μονήν, αὐστηρῶς
ἐπέβλεπεν.
ΠΗΓΑΙ:
- ΚΩΣΤΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ: Βυζαντινή Ιστορία,
- ΕΛΕΝΗΣ ΒΟΥΡΑΖΕΛΗ-ΜΑΡΙΝΑΚΟΥ: Βυζαντινή Ιστορία
- Βικιπαίδεια: Κωνσταντίνος Α΄
[1] Ὁ Διοκλητιανός, ἂν καὶ εἶναι τόσο ἀπολυταρχικός,
ὑποχρεώνεται ἀπὸ τὶς συχνὲς ἐπαναστάσεις καὶ ἐπιδρομὲς νὰ κάνη μιὰ ἀλλαγὴ στὴ
διοίκηση πολὺ τολμηρή. Γιὰ νὰ εἶναι δυνατὸ σ’ ὅλες τὶς μεριὲς τῆς
αὐτοκρατορίας, ὅταν παρουσιάζεται κίνδυνος, νὰ παίρνωνται μέτρα ἄμυνας χωρὶς
ἀργοπορία, ἀφήνει τὴ Ρώμη καὶ ὁρίζει τέσσερα νέα κέντρα τοῦ κράτους σὲ τέσσερα
ἐπίκαιρα σημεῖα. Πρῶτα δυὸ μεγάλα κέντρα : τὸ ἕνα στὴ Δύση, τὸ Μιλάνο, τὸ ἄλλο
στὴν ᾽Ανατολή, τὴ Νικομήδεια τῆς Βιθυνίας. Οἱ ἐπικεφαλῆς τους ὀνομάστηκαν Αὔγουστοι. Αὔγουστος τῆς Νικομήδειας
ἔγινε ὁ ἴδιος. Καὶ δυὸ μικρότερα : ἕνα στὴ σημερινὴ Γαλλία καὶ τὸ ἄλλο στὴ
σημερινὴ Γιουγκοσλαβία. Οἱ ἐπὶκεφαλῆς τους ὀνομάστηκαν Καίσαρες. Αὐτὸ τὸ σύστημα ὀνομάστηκε Τετραρχία . Μὲ τὸ σύστημα αὐτὸ βλέπομε νὰ μπαίνη σὲ κίνδυνο ἡ
πολιτικὴ ἑνότητα τοῦ κράτους γιὰ νὰ φυλαχτοῦν καλὰ τὰ σύνορα ἀπὸ τοὺς νέους
ἐχθρούς. Εἶναι πολὺ χαρακτηριστικὸ ὅτι σιγὰ - σιγὰ οἱ νέοι μονάρχες
ξεμακραίνουν ἀπὸ τὴ Ρώμη· δὲν τῆς ἔχουν πιὰ καμιὰ ἐκτίμηση, γιατὶ συντηρεῖ
ἀκόμη κάποιες δημοκρατικὲς ἀναμνήσεις καὶ συγχρόνως εἶναι ἡ ἕδρα τῆς
ἀντιπαθητικῆς συγκλήτου. Οἱ τέσσερεις συνάρχοντες δέθηκαν μὲ συγγενικοὺς δεσμοὺς
καὶ στὴν ἀρχὴ συνεργάστηκαν ἁρμονικά.
[2] Τὸ 305 ὁ
Διοκλητιανός, κουρασμένος ἀπὸ τὴν διοίκησιν, παρητήθη, καθὼς καὶ ὁ Μαξιμιανός.
Τότε οἱ καίσαρες ἔγιναν αὐτοκράτορες καὶ προσέλαβον δύο ἄλλους καίσαρας, τὸν
Μαξιμῖνον καὶ τὸν Σεβῆρον. Ἓν ἔτος μετὰ τὴν παραίτησιν τοῦ Διοκλητιανοῦ, τὸ
κράτος περιέπεσεν εἰς ἀναρχίαν. Εἰς τὴν Δύσιν ἀπέθανεν ὁ Κωνστάντιος ὁ Χλωρὸς
καὶ τὰ στρατεύματα τῆς Γαλατίας ἀνεκήρυξαν αὐτοκράτορα τὸν υἱόν του
Κωνσταντῖνον.
[3] Ο Φλάβιος
Βαλέριος Κωνσταντίνος (Flavius Valerius Constantinus, 27 Φεβρουαρίου 272 - 22
Μαΐου 337) ή Μέγας Κωνσταντίνος ή Άγιος και Ισαπόστολος Κωνσταντίνος (κατά την
Ορθόδοξη Εκκλησία) ήταν Ρωμαίος αυτοκράτορας. Ήταν αυτοκράτορας της Δυτικής
Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από το 312 έως το 324 και μονοκράτορας από το 324 έως το
337. Έμεινε γνωστός για τρεις κοσμοϊστορικές αποφάσεις του:
- Υπέγραψε το διάταγμα των Μεδιολάνων το 313 μ.Χ. με το οποίο θεσπιζόταν η αρχή ανεξιθρησκίας. Έτσι, για πρώτη φορά ο Χριστιανισμός βρισκόταν υπό την προστασία του αυτοκράτορος (σημ. Ο Μ. Κωνσταντίνος δεν ανακήρυξε το Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας, όπως λανθασμένα αναφέρεται κάποιες φορές. Αυτό το έπραξε αρκετά χρόνια αργότερα ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος). Με την κίνηση αυτή ο διορατικός Μέγας Κωνσταντίνος συνέχιζε την πολιτική του Γαλέριου, που αντιλαμβανόμενος πως οι διωγμοί κάθε άλλο παρά συνέβαλλαν στην εδραίωση της εσωτερικής ειρήνης (Pax Romana), το 311 μ.Χ. τους κατέπαυσε με διάταγμα και εν συνεχεία στα Μεδιόλανα νομιμοποίησε τον Χριστιανισμό ως «επιτρεπομένη θρησκεία», οι οπαδοί της οποίας όφειλαν να προσεύχονται στον δικό τους Θεό για την ευτυχία του κράτους.
- Μετέφερε την πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας του από τη Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη.
- Συγκάλεσε την πρώτη Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας, την πλέον καθοριστική για την μετέπειτα εξέλιξη της παγκόσμιας Χριστιανικής Εκκλησίας.
[4] Ὁ
Κωνσταντῖνος ἐγεννήθη ἀπὸ χριστιανὴν μητέρα, τὴν Ἑλένην, τὸ 273. Ἀνατραφεὶς εἰς
τὴν ζωὴν τοῦ στρατοπέδου, ἔλαβε μέρος εἰς πολλὰς ἐκστρατείας καὶ ἀνῆλθεν εἰς
ἀνώτερα στρατιωτικὰ ἀξιώματα. Στο περιβάλλον του Διοκλητιανού, όπου έμεινε για
πολλά χρόνια, ο Κωνσταντίνος συμπλήρωσε τη μόρφωσή του δίπλα σε αξιόλογους
λογίους. Η παλιότερη άποψη ότι ο Κωνσταντίνος στερείτο μόρφωσης δεν είναι πια
αποδεκτή. Πολλά χρόνια αργότερα έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον
για τη μόρφωση των δικών του παιδιών και αυτό υποδεικνύει άνθρωπο που
αναγνώριζε και εκτιμούσε τα αγαθά της μόρφωσης. Ταυτόχρονα συμμετείχε στις
εκστρατείες του Διοκλητιανού και του Γαλέριου και ανήλθε στο βαθμό του
«τριβούνου» (Tribunus, διοικούσε την αυτοκρατορική σωματοφυλακή και τις
βοηθητικές κοόρτεις). Στην αυλή του αυτοκράτορα ο νεαρός Κωνσταντίνος ξεχώρισε
και επιβλήθηκε με την εντυπωσιακή του εμφάνιση και τα σωματικά χαρίσματα, τις
φυσικές δεξιότητες, τις διοικητικές ικανότητες, το αυξημένο αίσθημα καθήκοντος,
την ευγένεια τρόπων και συμπεριφοράς. Όλα αυτά καθιστούσαν αισθητή την παρουσία
του και ο Κωνσταντίνος κέρδισε την ιδιαίτερη εύνοια του Διοκλητιανού. Ένα
περιστατικό είναι ενδεικτικό της ορμητικότητας και του οξύθυμου χαρακτήρα του
Κωνσταντίνου, που δεν τον εγκατέλειψαν ποτέ και που, όπως θα δούμε, τον
οδήγησαν σε σκληρές αποφάσεις, οι οποίες σημάδεψαν την οικογενειακή του ζωή: Ο
Καίσαρας Γαλέριος γιόρταζε τη νικηφόρα εκστρατεία του εναντίον των Περσών με
θηριομαχίες στην αρένα της Νικομήδειας, τις οποίες παρακολουθούσε ο
αυτοκράτορας Διοκλητιανός, όλοι οι ανώτατοι αξιωματούχοι, μεταξύ τους ο
Κωνσταντίνος και βέβαια ο λαός. Ο Γαλέριος, που στο πρόσωπο του Κωνσταντίνου
διέβλεπε έναν ικανότατο μελλοντικό αντίπαλο, με τον ανιψιό του Μαξιμίνο Δάια
αμφισβήτησαν το θάρρος του Κωνσταντίνου και τον προκάλεσαν να αντιμετωπίσει ένα
λιοντάρι Νουμιδίας, για να αποδείξει τις ικανότητές του. Ο Κωνσταντίνος,
οργισμένος για τη δημόσια προσβολή του Γαλερίου, αποδέχτηκε την πρόκληση, παρά
τις ρητές αντιρρήσεις του Διοκλητιανού, ο οποίος φοβόταν για τη ζωή του νεαρού
αξιωματικού του. Ο Κωνσταντίνος σκότωσε το λιοντάρι μέσα στην αρένα, κάτω από
τις επευφημίες του πλήθους, που εύλογα δεν ήταν συνηθισμένο να βλέπει τους
γιους της ανώτατης στρατιωτικής και διοικητικής αριστοκρατίας να συμμετέχουν
στις άγριες επικίνδυνες θηριομαχίες. Ὁ στρατὸς ἠγάπησε πολὺ τὸν Κωνσταντῖνον
καὶ μετὰ τὸν θάνατον τοῦ πατρός του τὸν ἀνηγόρευσεν αὐτοκράτορα. Συγχρόνως
εἶχον ἀναγορευθῆ καὶ ἄλλοι αὐτοκράτορες, ὥστε τὸ 306 ὑπῆρχον τὸ ὅλον ἐξ εἰς τὸ
Ρωμαϊκὸν κράτος, ὁ Κωνσταντῖνος, ὁ Μαξέντιος, ὁ Μαξιμιανὸς, ὁ Μαξιμῖνος, ὁ
Σεβῆρος καὶ ὁ Γαλέριος. Ἀποθανόντων δὲ τριῶν ἐξ αὐτῶν, ἔμειναν δύο εἰς τὴν
Δύσιν, ὁ Κωνσταντῖνος καὶ ὁ Μαξέντιος καὶ εἰς τὴν Ἀνατολὴν ὁ Μαξιμῖνος. Ἐπίσης
προσετέθη καὶ ὁ Λικίνιος, ὁ ὁποῖος διεδέχθη τὸν Γαλέριον. Οἱ τέσσαρες οὗτοι
αὐτοκράτορες ἐνωρὶς ἦλθον εἰς σύγκρουσιν.Κύριος εἰς τὴν Δύσιν ἔμεινεν ὁ
Κωνσταντῖνος, ἀφοῦ ἐνίκησε παρὰ τὴν Μουλβίαν γέφυραν τοῦ Τιβέρεως (312) τὸν
Μαξέντιον, ὁ ὁποῖος ἐπνίγη εἰς τὸν ποταμόν. Ἐπίσης εἰς τὴν Ἀνατολὴν ὁ Λικίνιος
μετὰ ἓν ἔτος (313) ἐνίκησε τὸν ἀντίπαλον τοῦ Μαξιμῖνον καὶ ἔμεινε μόνος κύριος
τοῦ κράτους τῆς Ἀνατολῆς. Κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπον ἀπέμειναν δύο, ὁ Κωνσταντίνος
εἰς τὴν Δύσιν καὶ ὁ Λικίνιος εἰς τὴν Ἀνατολὴν, ὁ ὁποίος ἔλαβε σύζυγον τὴν ἀδελφὴν τοῦ
πρώτου. Παρὰ τὴν συγγένειαν ὅμως δὲν ἐβράδυναν νὰ περιπλακοῦν εἰς πόλεμον
(323), κατὰ τὸν ὁποῖον ὁ Λικίνιος ἡττήθη καὶ συλληφθεὶς ἐφονεύθη, ὁ δὲ
Κωνσταντῖνος ἔμεινε μόνος κύριος τοῦ κράτους.
[5] Την ίδια
περίοδο που ο Κωνσταντίνος αντιμετώπιζε το Μαξιμιανό, οι υπόλοιποι Αύγουστοι
στην Ανατολή αλληλοεξοντώθηκαν σε εμφύλιους πολέμους. Αυτοί που παρέμειναν στην
εξουσία ήταν ο Μαξέντιος, ο οποίος κατείχε την Ιταλία και την Αφρική, ο
Λικίνιος που διοικούσε όλα τα ανατολικά τμήματα και βέβαια ο Κωνσταντίνος στη Δύση,
ο οποίος το 310 προσάρτησε και την Ισπανία στα εδάφη του, αποσπώντας την από το
Μαξέντιο. Ο Μαξέντιος, έχοντας επιβιώσει από τις επιβουλές του πατέρα του
Μαξιμιανού, την εξέγερση του Λεύκιου Δομίτιου Αλεξάνδρου, επιτρόπου της
Αφρικής, και τις εναντίον του εκστρατείες των Αυγούστων Σεβήρου και Γαλέριου,
θεωρούσε ότι ο επόμενος αντίπαλος που θα αντιμετώπιζε ήταν ο Αύγουστος της
Ανατολής Λικίνιος. Για να είναι έτοιμος σε μια επικείμενη επίθεση, ο Μαξέντιος
άρχισε να οχυρώνει την περιοχή της Ραιτίας. Γρήγορα όμως συνειδητοποίησε ότι ο
κύριος αντίπαλός του ήταν ο Κωνσταντίνος, ο οποίος ήθελε να εξουδετερώσει το
Μαξέντιο, ώστε να παραμείνει απόλυτος κύριος της Δύσης. Ο Μαξέντιος σχεδίαζε να
εισβάλει αιφνιδιαστικά στη Γαλατία, ο Κωνσταντίνος όμως τον πρόλαβε,
συγκέντρωσε στρατό, πέρασε τις Άλπεις και εισέβαλε στην Ιταλία την άνοιξη του
312. Νίκησε εύκολα στρατιωτικές μονάδες στο Πεδεμόντιο και άρχισε να κινείται
νότια. Κατέλαβε τη Βερόνα και την Ακυληία (πόλεις της βόρειας Ιταλίας). Το
Σεπτέμβριο του 312, πραγματοποίησε θριαμβευτική είσοδο στα Μεδιόλανα και στη
συνέχεια κινήθηκε προς τη Ρώμη, για να δώσει την αποφασιστική μάχη. Στην πορεία
αυτή ενίσχυσε το στρατό του στρατολογώντας από τους ντόπιους πληθυσμούς, χωρίς
να προβαίνει σε διακρίσεις μεταξύ εθνικών και χριστιανών. Η συμπεριφορά αυτή
αναπτέρωσε το ηθικό των χριστιανών, καθώς την θεώρησαν ενδεικτική της στάσης
που θα κρατούσε ο νέος αυτοκράτορας έναντι του Χριστιανισμού και των πιστών
του, αν και ο ίδιος ήταν ακόμη πιστός στους θεούς της Ρώμης. Άρρηκτα συνδεδεμένο
με τη μάχη που επρόκειτο να δοθεί και που θα έμενε στην ιστορία ως η μάχη της
Μιλβίας γέφυρας, είναι το περίφημο όραμα του Κωνσταντίνου, την παραμονή της
μεγάλης σύγκρουσης: ο φωτεινός σταυρός, που σχηματιζόταν με τα ελληνικά
γράμματα Χ-Ρ, με την επιγραφή «Εν τούτω νίκα» (στα λατινικά: in hoc signo
vinces). Ο χριστιανός ρήτορας Λακτάντιος, ο οποίος ήταν δάσκαλος του πρωτότοκου
γιου του Κωνσταντίνου Κρίσπου, συνεπώς είχε στενές σχέσεις με την αυτοκρατορική
οικογένεια, αναφέρει ότι το όραμα του Κωνσταντίνου ήταν ενύπνιο. O Ευσέβιος
παρατηρεί μόνο ότι ξεκινώντας ο Κωνσταντίνος να σώσει τη Ρώμη, «προσευχήθηκε
στο Θεό του ουρανού και για τον Λόγο του, τον Ιησού Χριστό». Εικοσιπέντε
χρόνια αργότερα, ένα άλλο έργο που κάκώς αποδίδεται στον Ευσέβιο «Τα εις
βίον Κωνσταντίνου» περιγράφει με ιδιαίτερη έμφαση το γεγονός ως αληθινό όραμα,
το οποίο εμφανίστηκε στο μεσημεριάτικο ουρανό και το είδαν και οι στρατιώτες.
Μάλιστα συνεχίζει την αφήγησή του λέγοντας ότι το άλλο βράδυ, στη συνέχεια του
θείου οράματος, εμφανίστηκε ο Χριστός στον Κωνσταντίνο και τον πρόσταξε να
βάλει το σταυροειδές σύμπλεγμα ως έμβλημα στις ασπίδες των λεγεώνων του. Ο
ίδιος ο Κωνσταντίνος απέφευγε να μιλάει για την εμπειρία του αυτή, δε δίσταζε
όμως να αποδίδει την τελική επικράτησή του στη βούληση του Θεού των
Χριστιανών. Στην αψίδα που έστησε το 315 σε ανάμνηση τις
νίκης του χάραξε ότι η νίκη ήταν καρπός θείας εμπνεύσεως. Ιστορικοί της εποχής
μας προσπάθησαν να ερμηνεύσουν επιστημονικά το όραμα του μέγα Κωνσταντίνου,
χρησιμοποιώντας την ψυχολογία και την αστρονομία. Έτσι, ίσως ο Κωνσταντίνος να
μην μπορούσε να καταλάβει τη δεδομένη στιγμή ότι από την έκβαση της μάχης θα
κρινόταν η πορεία της Ευρώπης και του κόσμου, οπωσδήποτε όμως συνειδητοποιούσε
πόσο αποφασιστική ήταν η επερχόμενη σύγκρουση για τη μονοκρατορία του ίδιου,
στην οποία στόχευε. Άλλωστε, όσο άπειρος κι αν ήταν στον πόλεμο ο Μαξέντιος, ο
Κωνσταντίνος δεν μπορούσε να παραβλέψει ότι στο παρελθόν είχε κατορθώσει να
νικήσει τις δυνάμεις του Γαλέριου και του Σεβήρου. Επιπλέον, το χριστιανικό
στοιχείο στις λεγεώνες του ήταν πια δυναμικό και αυτό ήταν δηλωτικό των
διαθέσεων του απέναντι στη χριστιανική διδασκαλία, αλλά και των προσωπικών του
αναζητήσεων. Μέσα σε αυτό το ψυχολογικό πλαίσιο, φορτισμένο από την αγωνία για
την έκβαση της μάχης, θα πρέπει ίσως να κατανοηθεί το όραμα. Άλλοι ιστορικοί,
παρακολουθώντας τα πορίσματα της αστρονομίας, παρατήρησαν ότι οι θέσεις των
πλανητών τη δεδομένη ημέρα σχημάτιζαν ένα Χ και ένα Ρ σε σταυροειδή ανάπτυξη.
Γι' αυτό και πιστεύουν ότι το όραμα ο Κωνσταντίνος το είδε βράδυ, προσεγγίζουν
δηλαδή την αναφορά του Λακτάντιου. Εξυπακούεται βέβαια ότι για την Ορθόδοξη
Εκκλησία, η οποία τιμάει τον Κωνσταντίνο ως άγιο και ισαπόστολο, το όραμα ήταν
αληθινό και είχε θεία προέλευση: «Του σταυρού Σου τον τύπον εν ουρανώ
θεασάμενος και ως ο Παύλος την κλήσιν ουκ εξ ανθρώπων δεξάμενος...» ακούν οι
χριστιανοί στους ναούς, τη μέρα γιορτής του Κωνσταντίνου. Όποια και να είναι η
αλήθεια, γεγονός είναι ότι ο Κωνσταντίνος είδε ή βίωσε «κάτι», το οποίο τον
ώθησε να λάβει μια ιστορική και πρωτάκουστη για τα δεδομένα της εποχής απόφαση:
Οι ρωμαϊκές λεγεώνες, όταν οδηγούνταν στις μάχες, είχαν μπροστά τους
προπορευόμενα τα αγάλματα των πατρώων θεών. Ο Κωνσταντίνος διέταξε τα αγάλματα
αυτά να αντικατασταθούν από ένα κόκκινο ύφασμα στη μέση του οποίου ήταν
κεντημένο το σύμπλεγμα των γραμμάτων Χ και Ρ, όπως τον είδε στο όραμά του. Το
ύφασμα αυτό αποτελούσε το καινούργιο έμβλημα του αυτοκράτορα και έμεινε γνωστό
ως λάβαρο (labarum). Το σύμπλεγμα Χ και Ρ («χριστόγραμμα») μπήκε και στις
ασπίδες των στρατιωτών. Οι χριστιανοί στρατιώτες αναθάρρησαν από τη διαταγή του
αυτοκράτορά τους. Αργότερα ο Κωνσταντίνος έβαλε το σταυροειδές σύμβολο και στο
στέμμα του. Μόνο στα νομίσματα της εποχής δεν εμφανίζεται. Τελικά οι δύο
αντίπαλοι συναντήθηκαν στις 28 Οκτωβρίου 312 μ.Χ. στη Saxa Rubra, επάνω στη
Φλαμινία οδό και κοντά στη Μιλβία γέφυρα του ποταμού Τίβερη. Ο Μαξέντιος αρχικά
είχε αποφασίσει να κλειστεί στα ισχυρά τείχη της Ρώμης και να υποχρεώσει τις
δυνάμεις του Κωνσταντίνου να αναλωθούν σε πολιορκία. Όμως άλλαξε γνώμη και
αποφάσισε να αντιμετωπίσει ανοιχτά τον αντίπαλό του. Στη μάχη που ακολούθησε οι
Πραιτοριανοί του Μαξέντιου προέβαλαν σθεναρή αντίσταση. Όμως η άριστη
στρατηγική του Κωνσταντίνου, ο εξαιρετικός προγραμματισμός των κινήσεων του
ιππικού και ο ενθουσιασμός των στρατιωτών, κυρίως των χριστιανών, που
καταλάβαιναν ότι από τη μάχη αυτή εξαρτάτο το μέλλον της θρησκείας τους,
αποδεκάτισαν το στρατό του Μαξέντιου. Ο ίδιος ο Μαξέντιος πνίγηκε με πολλούς
άλλους στρατιώτες στον Τίβερη. Κατά διαταγή του Κωνσταντίνου το πτώμα του
ανασύρθηκε και, αφού αποκεφαλίστηκε, το κεφάλι του καρφώθηκε σε ένα παλούκι και
περιφέρθηκε στους δρόμους της Ρώμης. Ο Μαξέντιος ήταν αδερφός της γυναίκας του
Κωνσταντίνου, της Φαύστας. Δεν γνωρίζουμε την αντίδραση της Φαύστας στη βίαιη
αυτή πράξη του συζύγου της εις βάρος του αδερφού της. Το γεγονός είναι πως από
τη μέρα που παντρεύτηκαν ποτέ ο Κωνσταντίνος δεν απόσυρε την εύνοιά του από τη
Φαύστα ούτε και ανακάλεσε σε οποιαδήποτε περίσταση τις τιμές που της απέδιδε,
μέχρι τουλάχιστον την τραγική κατάληξη του συζυγικού τους βίου. Η μάχη στη
Μιλβία γέφυρα έχει χαρακτηριστεί ως μία από τις αποφασιστικότερες μάχες όλων
των εποχών. Με τη νίκη του ο Κωνσταντίνος ανακηρύχθηκε ο μοναδικός Αύγουστος της
Δύσης. Οι διώξεις κατά του Χριστιανισμού σταμάτησαν και τώρα πια ο ίδιος ο
αυτοκράτορας προστάτευε έμπρακτα τη νέα θρησκεία, οι οπαδοί της οποίας μέχρι
πριν λίγα χρόνια υφίσταντο διωγμούς. Τα ευνοϊκά μέτρα που έλαβε υπέρ του
Χριστιανισμού είχαν ως αποτέλεσμα τη ραγδαία αύξηση των Χριστιανών της Ρωμαϊκής
Αυτοκρατορίας, καθώς σε μια περίοδο είκοσι ετών μετά την έναρξη του 4ου αιώνα,
οπότε και επικρατούσαν αριθμητικά οι παγανιστές, οι Χριστιανοί αυξήθηκαν ως το
σημείο να αποτελούν πιθανώς το μισό του συνολικού πληθυσμού. Ο ίδιος ο
Κωνσταντίνος, έπειτα από την εμπειρία που είχε την παραμονή της μάχης, άρχισε
να ενδιαφέρεται προσωπικά για τα διδάγματα του Χριστιανισμού. Η σημασία της
μάχης αυτής και το όραμα του Μεγάλου Κωνσταντίνου δεν άφησαν ασυγκίνητη την
τέχνη. Ζωγράφοι όπως ο Ραφαήλ και o Ρούμπενς φιλοτέχνησαν πίνακες που θέμα τους
είχαν τη μάχη και το όραμα. Tο όραμα κατέχει σημαντική θέση και στην τέχνη της
Ορθόδοξης Εκκλησίας και αγιογραφείται στις εικόνες με τον Μεγάλο Κωνσταντίνο.
[6] Το
Φεβρουάριο του 313 μ.Χ. ο Κωνσταντίνος συνάντησε στα Μεδιόλανα της Ιταλίας
(σημερινό Μιλάνο) τον Αύγουστο Λικίνιο. Κατά τη συνάντηση αυτή ελήφθησαν
αποφάσεις για την κοινή πολιτική στα θρησκευτικά θέματα. Κάτι τέτοιο ήταν
απαραίτητο για να επέλθει η εσωτερική ειρήνευση στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία,
ύστερα από αιώνων διωγμούς για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις. Σύμφωνα με τις
αποφάσεις των Μεδιολάνων, κατοχυρώθηκε η ανεξιθρησκία και η θρησκευτική
ελευθερία. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε για τον Χριστιανισμό, ο οποίος καθίστατο θρησκεία
επιτρεπτή και νόμιμη για τους Ρωμαίους πολίτες και οι χριστιανοί μπορούσαν
ελεύθεροι να ασκήσουν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Όμως ο Χριστιανισμός δεν
αναγνωριζόταν ως επίσημη και προστατευόμενη θρησκεία της αυτοκρατορίας. Τα
θεσπίσματα αυτά έχει καθιερωθεί εσφαλμένα να αποκαλούνται διάταγμα των
Μεδιολάνων. Στην πραγματικότητα δεν έλαβαν τη μορφή επίσημου αυτοκρατορικού
διατάγματος. Η νεότερη έρευνα έχει δείξει ότι οι δύο
αυτοκράτορες ουσιαστικά ενεργοποιούσαν παλαιότερες αποφάσεις, οι οποίες δεν
είχαν τεθεί σε ισχύ. Το πρωτότυπο του εγγράφου δεν έχει διασωθεί, αλλά έχει
διασωθεί ένα λατινικό διάταγμα που έστειλε ο Λικίνιος στον έπαρχο της
Νικομήδειας για την εφαρμογή των αποφάσεων, προκειμένου να κερδίσει τη
συμπάθεια των χριστιανών υπηκόων του. Το κείμενο αυτό διασώθηκε με το
χαρακτηρισμό «διάταγμα των Μεδιολάνων» και ο τίτλος αυτός ταυτίστηκε με το
κείμενο των από κοινού ειλημμένων αποφάσεων του Κωνσταντίνου και του Λικίνιου.
Στη Δύση ο Κωνσταντίνος δεν περιορίστηκε στη θεωρητική θεσμοθέτηση του
Χριστιανισμού, αλλά προστάτευσε έμπρακτα τις χριστιανικές κοινότητες με
οικονομικές επιχορηγήσεις, επιστροφή των δημευμένων τόπων λατρείας και των
κτημάτων των χριστιανών πολιτών, την απαλλαγή του κλήρου από τα δημόσια βάρη,
κ.ά. Τα μέτρα αυτά κατέστησαν ιδιαίτερα προσφιλή τον Κωνσταντίνο στους
χριστιανούς, ακόμη και στην Ανατολή, στην επικράτεια του Λικίνιου. Αφού
υπόγραψαν τις αποφάσεις για τη θρησκευτική πολιτική που θα ακολουθούσαν και τη
μεταξύ τους συμμαχία, ο Κωνσταντίνος πάντρεψε τη δεκαοχτάχρονη αδερφή του
Κωνσταντία με το Λικίνιο, που το 313 ήταν 45 χρονών. Έτσι επισφραγίστηκε μια
εύθραυστη
ειρήνη, στην οποία οι δύο αντίπαλοι οδηγήθηκαν από την ανάγκη των δεδομένων
περιστάσεων και όχι από αμοιβαία καλή θέληση.
[7] ῞Ενα
σπουδαῖο μέτρο στὴ διοίκηση ἦταν ὁ χωρισμὸς ὅλου τοῦ κράτους σὲ μεγάλες
ἐπαρχίες , σὲ 12 διοικήσεις καὶ σὲ 100 μικρὲς ἐπαρχίες. ᾽Επὶ κεφαλῆς τους ἦταν
μισθωτοὶ διοικητικοὶ ὑπάλληλοι· αὐτοὶ δὲν εἶχαν δικαίωμα νὰ διατάξουν τὸ στρατὸ
τῆς περιφέρειάς τους. Οἱ ἀξιωματικοὶ τοῦ στρατοῦ εἶχαν δικούς των
προϊσταμένους· δηλαδὴ στὶς ἐπαρχίες καθιερώνεται αὐστηρὰ ἡ ἀρχή:· χωριστὰ ἡ
πολιτικὴ διοίκηση ἀπὸ τὸ στρατό. Κι οἱ δυό, στρατὸς καὶ διοίκηση, ἔπαιρναν τὶς
διαταγές τους ἀπὸ τὸ παλάτι, Πάνω ἀπ’ ὄλους στέκεται καὶ τοὺς ἐπιτηρεῖ ἄγρυπνα
ὁ αὐτοκράτορας.
[8] Ένα
πολυσυζητημένο και μελετημένο υπό ποικίλα πρίσματα κεφάλαιο της ζωής και της
πολιτικής του Κωνσταντίνου είναι η σχέση του με το Χριστιανισμό. Έχει ήδη
προαναφερθεί ότι ο Κωνσταντίνος αξιοποίησε χωρίς διακρίσεις τους χριστιανούς
στο στρατό του, εφάρμοσε στην επικράτειά του την αρχή της ανεξιθρησκίας και
προστάτεψε έμπρακτα τις χριστιανικές κοινότητες με διάφορους τρόπους. Έχει
λεχθεί ότι ο Κωνσταντίνος επέλεξε την ανοχή προς τον Χριστιανισμό ώστε να
ενδυναμωθεί η εσωτερική συνοχή του ρωμαϊκού κράτους, το οποίο είχε επί 60 έτη
μια πολύπλευρη κρίση. Το πρώτο διάταγμα που ευνοούσε τον χριστιανισμό εκδόθηκε
το 311 από τον Γαλέριο, που υπήρξε ένας από τους πιο άγριους διώκτες του. Το
διάταγμα αυτό αναγνώριζε το νόμιμο δικαίωμά τους να υπάρχουν. «Οι Χριστιανοί»,
έγραφε το διάταγμα, «μπορούν να υπάρχουν και να συναθροίζονται, εφόσον δεν
κάνουν τίποτε το αντίθετο προς το κοινό καλό, και υποχρεούνται να προσεύχονται
στον Θεό τους για το καλό μας, το καλό της πολιτείας και το δικό τους». Από τα
διάφορα μέτρα που θέσπισε μεγαλύτερη σημασία για τους χριστιανούς είχαν η
επιστροφή της δημευμένης περιουσίας τους κατά τις περιόδους των διωγμών και το
δικαίωμα που αποκτούσαν να αυξήσουν αυτή την περιουσία. Ο κάθε άνθρωπος επίσης
θα μπορούσε πια να κληροδοτήσει την ιδιοκτησία του στην Εκκλησία, η οποία πάλι
αποκτούσε το δικαίωμα της κληρονομιάς. Έτσι αναγνωριζόταν και η νομική υπόσταση
της κάθε χριστιανικής κοινότητας. Ακόμη ο Κωνσταντίνος ενίσχυσε την ηθική θέση
που είχαν οι επίσκοποι στις κοινωνίες τους. Τους παραχώρησε το δικαίωμα να
επιλύουν τις ιδιωτικές διαφορές του ποιμνίου τους, όχι με την ιδιότητα του
δικαστή, αλλά περισσότερο ως διαιτητές. Οι αποφάσεις των επισκοπικών
δικαστηρίων αναγνωρίζονταν από το κράτος, ακόμη και για θέματα μη
εκκλησιαστικά. Η επισκοπική δικαιοδοσία, όπως λεγόταν, ήταν μία ευνοϊκή για
τους Χριστιανούς θεσμοθέτηση, αφού οι Χριστιανοί είχαν πολύ μεγαλύτερη
εμπιστοσύνη στους επισκόπους από ότι στους δικαστές τις πολιτείας. Επίσης οι
επίσκοποι απαλλάχτηκαν από όλες τις δημόσιες υποχρεώσεις και τα οικονομικά βάρη
που τους αντιστοιχούσαν. Επιπλέον μέτρα ήταν η απαγόρευση της εργασίας την
Κυριακή, καθώς και σε άλλες μεγάλες κατά τους Χριστιανούς γιορτές, όπως τα
Χριστούγεννα. Ιδιαίτερα σημαντικές ήταν οι αυτοκρατορικές χορηγίες, με τις
οποίες ανεγέρθηκαν χριστιανικοί ναοί. Μεταξύ αυτών των ναών είναι και οι
χριστιανικοί ναοί της Ανάστασης, της Γέννησης και του Όρους των Ελαιών στους
χριστιανικούς Αγίους Τόπους. Με όλα αυτά τα θεσπίσματα, και παρόλο που ο ίδιος
ήταν κατηχούμενος στο Χριστιανισμό, ο Κωνσταντίνος διατήρησε το αξίωμα τού pontifex
maximus της κύριας θεότητας του ρωμαϊκού κράτους, του Δία, που αποτελούσε το
ανώτατο αξίωμα της αυτοκρατορικής θρησκείας που ασκούσε ο Ρωμαίος αυτοκράτορας.
Κατά τη διάρκεια της ζωής του χρησιμοποιούσε τις εκφράσεις «Ημέρα του Ήλιου»
(Dies Solis) και «Ανίκητος Ήλιος» (Sol Invictus). Είναι δε βέβαιο ότι ο
Κωνσταντίνος υπήρξε υποστηρικτής της λατρείας του Ήλιου, έχοντας κληρονομήσει
την αφιέρωση του αυτή στον Ήλιο από την οικογένειά του. Δεν στέρησε τους
οπαδούς της αρχαίας θρησκείας από τα δικαιώματά τους ούτε έπαψε παράλληλα να
στηρίζει την παραδοσιακή θρησκεία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Για παράδειγμα,
σεβάστηκε τα προνόμια που είχαν δοθεί στις Εστιάδες παρθένες, το κράτος
εξακολουθούσε να καλύπτει τα έξοδα για τις διάφορες γιορτές και τελετές των
εθνικών, στα νομίσματα παρέμειναν για αρκετά χρόνια τα συναφή σύμβολα, ενώ
αναφέρεται ότι ίδρυσε ακόμη και ναούς για τους πιστούς της ρωμαϊκής λατρείας. Σύμφωνα
με αυτά τα στοιχεία οι πληροφορίες πως ο Κωνσταντίνος κατέστρεψε ναούς της
παραδοσιακής θρησκείας δεν ευσταθούν και δεν μπορούν να εξακριβωθούν με
βεβαιότητα ούτε από τα ιστορικά γεγονότα ούτε από την πολιτική σκέψη του
Κωνσταντίνου. Επιπλέον, είναι σημαντικό το γεγονός ότι στα χρόνια του
Κωνσταντίνου ο Χριστιανισμός μπορεί να είχε εξαπλωθεί σε όλη τη Ρωμαϊκή
Αυτοκρατορία, όμως οι εθνικοί εξακολουθούσαν να αποτελούν την πλειονότητα των
κατοίκων της. Δεν θα μπορούσε λοιπόν ο αυτοκράτορας να στραφεί εναντίον των
υπηκόων του τόσο απροκάλυπτα. Άλλωστε, ακόμη και μέσα στην αυτοκρατορική
οικογένεια η γυναίκα του και ο γιος του παρέμεναν πιστοί στους θεούς της Ρώμης.
Ακόμη, το πρωταρχικό κίνητρο του Κωνσταντίνου, όταν νομιμοποίησε το
Χριστιανισμό, ήταν η ομόνοια μεταξύ των πολιτών. Θα ήταν λοιπόν ενάντια στην
πολιτική του να ξεκινήσει καινούργιο κύκλο αντιπαραθέσεων και διωγμών, αυτή τη
φορά σε βάρος των ειδωλολατρών. Οι κατεδαφίσεις αρχαίων ναών που πρέπει να
διέταξε είναι αυτές στα Ιεροσόλυμα, όπου κατεδαφίστηκε ο ναός της Αφροδίτης από
το λόφο του Γολγοθά, για να κτιστεί ο ναός της Ανάστασης. Αυτοί οι τόποι όμως
είχαν αποσυνδεθεί πλήρως από τη ρωμαϊκή λατρεία και είχαν χαρακτηριστεί ως
άγιοι και θεοβάδιστοι για τους χριστιανούς, ιδιαίτερα ύστερα από τις
εκτεταμένες ανασκαφές που διεξήγαγε η Ελένη, συνεπώς σε αυτούς
αποδόθηκαν. Ακόμη, έκλεισε θρησκευτικά κέντρα ηθικά
επιλήψιμων θεοτήτων, όπως της Αστάρτης και απαγόρευσε την τέλεση νυχτερινών και
μυστικών θυσιών, καθώς αυτές δεν μπορούσαν να ελεγχθούν για τα δρώμενα που
επιτελούσαν οι συμμετέχοντες σε αυτές. Αγάλματα και αρχιτεκτονικά μέλη
ειδωλολατρικών ναών λεηλατήθηκαν από τους ναούς και μεταφέρθηκαν στην
Κωνσταντινούπολη για τον καλλωπισμό της από τον Κωνσταντίνο. Ο Κωνσταντίνος,
ακολουθώντας τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του πατέρα του, είχε υιοθετήσει τον
ενοθεϊσμό, την πίστη δηλαδή σε έναν υπέρτερο θεό και στην ύπαρξη άλλων
μικρότερων θεοτήτων. Λάτρευε ως ύψιστο θεό το θεό Ήλιο (Απόλλωνα) και τη θεά
Νίκη με σαφή συγκρητισμό, με ανάμειξη δηλαδή στοιχείων από την αρχαία ελληνική
θρησκεία και από ανατολικές θρησκείες. Το πέρασμα από τον ενοθεϊσμό στο
μονοθεϊσμό δεν θα πρέπει να ήταν ιδιαίτερα δύσκολο. Ίσως ο Κωνσταντίνος
δυσκολεύτηκε να υποτάξει την ορμητική του προσωπικότητα στο ασκητικό και
συγχωρητικό πνεύμα του Χριστιανισμού. Η αποδοχή του Χριστιανισμού από τον
Κωνσταντίνο πρέπει να θεωρηθεί όχι ως γεγονός που έλαβε χώρα εν μιά νυκτί, αλλά
μάλλον ως μια πορεία ζωής που ολοκληρώθηκε με τη βάπτισή του την ημέρα του
θανάτου του. Εξαιρετικής σημασίας είναι το γεγονός πως με τον Κωνσταντίνο
πραγματοποιήθηκε η μετάβαση από τον αυτοκράτορα-θεό στον ελέω θεού αυτοκράτορα.
Η πεποίθηση αυτή σφραγίζει όλο το Μεσαίωνα της Ευρώπης και αναπόφευκτα
επηρεάζει και την πολιτική σκέψη. Στην πολυθεϊστική παραδοσιακή θρησκεία της
Ρώμης ο αυτοκράτορας ήταν ένας ακόμη θεός επί γης και έπειτα από το θάνατό του
επέστρεφε στο Πάνθεο. Στο μονοθεϊστικό χριστιανισμό αυτή η θεωρία ήταν εξ
ορισμού ασύμβατη. Έτσι ο ίδιος ο Κωνσταντίνος προσδιόρισε το ρόλο του
χριστιανού αυτοκράτορα ως του ανθρώπου που θέσει υποχρεούται να φροντίζει τους
πιστούς της νέας θρησκείας. Μιλώντας σε κάποιους επισκόπους, διαχώρισε το έργο
του αυτοκράτορα από αυτό του επισκόπου: «υμείς μέν των εισω της εκκλησίας, εγώ
δέ των εκτός υπό Θεού κατεσταμένος επίσκοπον αν είη» (Ευσ.Β.Κ.Β. Λογ. Δ΄. 24).
Χαρακτηριστική είναι η προτροπή του προς τους υπηκόους του και τους
αξιωματούχους του να ασπαστούν το Χριστιανισμό και η άποψή του ότι πρέπει να
βοηθήσει τους επισκόπους στη διάδοση της θρησκείας τους (Ευσ.Β.Κ.Β. Λογ.Γ΄
17.1,2). Ο ίδιος πίστευε ότι ο Θεός τού είχε αναθέσει την ειδική αποστολή να
φέρει την αρμονία στο κράτος και την εκκλησία. Η εκκλησία, αντίστοιχα, τον
θεωρούσε δούλο Θεού και την μεταστροφή του θεία ενέργεια που αποσκοπούσε στην
επέκταση του χριστιανισμού. Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του ο χριστιανισμός
απέκτησε το επίσημο δικαίωμα να υπάρχει και να αναπτύσσεται.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου