ΚΕΙΜΕΝΟ - ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ - ΣΧΟΛΙΑ -
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Του
Ι.Π. ΑΜΠΕΛΑ
Η λυρική ποίηση
είναι μία από τις τρεις μεγάλες κατηγορίες του αρχαίου ελληνικού ποιητικού
λόγου, ενώ τις άλλες δύο αποτελούν το έπος και το δράμα. Ως είδος φαίνεται ότι
προϋπήρξε του έπους, αλλά, όταν μιλάμε για λυρική ποίηση στην αρχαία ελληνική γραμματεία,
εννοούμε συνήθως το μελοποιημένο ποιητικό λόγο που αναπτύχθηκε μεταξύ του 7ου
και του 5ου αιώνα π.Χ. Η ποίηση αυτή προέκυψε από τις βαθειές κοινωνικές
μεταβολές και, σε αντίθεση με το έπος που εξέφραζε την πολεμική αριστοκρατία
της εποχής των ανακτόρων και των βασιλέων, συνδέθηκε με την ανάπτυξη της
τυραννίδας, την ανακατανομή του πλούτου, τη συμμετοχή μεγαλύτερων μερίδων του
πληθυσμού στην άσκηση της εξουσίας και την ανάπτυξη νέων ισχυρών ομάδων: των
γαιοκτημόνων, των εμπόρων και των τεχνιτών.
Οι αλλαγές αυτές
αντανακλώνται στην ποίηση της εποχής. Η υμνολογία των βασιλιάδων περνάει
σταδιακά στην περιοχή του μύθου και με την εμφάνιση νέων κέντρων εξουσίας
πλάθονται καινούργιες παραδόσεις. Προβάλλεται η ιδιαιτερότητα του ατόμου και
γεγονότα καθημερινά όπως οι χαρές, οι λύπες και οι έγνοιες των κοινών ανθρώπων,
μετατρέπονται σε αξιοπαρατήρητα φαινόμενα. Οι ηθικές αξίες όπως η δικαιοσύνη, η
ισονομία και η σύνεση γίνονται αντικείμενο ποιητικής διαπραγμάτευσης και
χρησιμοποιούνται ως επιχειρηματολογία πολιτικής προπαγάνδας. Μελωδίες και
ρυθμοί περισσότερο σύνθετοι επενδύουν την ποίηση, και παράλληλα πληθαίνουν οι
επώνυμοι δημιουργοί της.
Οι προσπάθειες για
την ταξινόμηση της λυρικής ποίησης ξεκινούν από την εποχή του Πλάτωνα και τα
συνηθέστερα κριτήρια που χρησιμοποιήθηκαν είναι ο αριθμός των εκτελεστών, το
είδος της μουσικής συνοδείας, το ποιητικό μέτρο και η θεματολογία. Η ελεγεία, ο
ίαμβος και το μέλος διακρίνονται μεταξύ τους ως προς το μέτρο, αλλά και ως προς
το περιεχόμενο και το ύφος. Τέλος, με κριτήριο τον αριθμό των εκτελεστών έχουμε
τη διάκριση της λυρικής ποίησης σε μονωδία και σε χορικό άσμα.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου