Η αναδιοργάνωση
στην καλλιτεχνική εκπαίδευση
των
ΟΛΓΑΣ ΖΙΡΩ,
ΕΛΕΝΗΣ ΜΕΡΤΖΑΝΗ,
ΕΛΕΝΗΣ ΜΕΡΤΖΑΝΗ,
"Ο τελικός σκοπός όλης της
εικαστικής δουλειάς είναι το κτίσμα. Αρχιτέκτονες, ζωγράφοι και γλύπτες
καλούνται να ξαναγνωρίσουν και να ξανακαταλάβουν την πολύπτυχη μορφή του
κτίσματος στην ολότητά του και στα μέρη του και τότε θα ξαναγεμίσουν από μόνα
τους τα έργα τους από αρχιτεκτονικό πνεύμα, που το έχασαν με τη τέχνη του
σαλονιού. Αρχιτέκτονες, ζωγράφοι, γλύπτες, όλοι μας πρέπει να ξαναγίνουμε
τεχνίτες".
Από το Πρόγραμμα του κρατικού
Μπαουχάους στη Βαΐμάρη, του Βάλτερ Γκρόπιους
H Σχολή του
Μπαουχάους ιδρύθηκε το 1919 στη Βαϊμάρη από τον αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους,
μέσα σε ένα κλίμα γενικής οικονομικής ανασυγκρότησης και εντατικοποίησης της
βιομηχανικής παραγωγής στη Γερμανία. Ήταν μια Σχολή εφαρμοσμένων τεχνών που
ήθελε να ενώσει τις εικαστικές τέχνες με την αρχιτεκτονική και τους άλλους
επιμέρους κλάδους της καλλιτεχνικής δημιουργίας και να τους συνδέσει με την
κατασκευή. Στόχος δηλαδή της Σχολής ήταν η άρση της διάκρισης ανάμεσα σε
"ελεύθερη" και "εφαρμοσμένη" τέχνη και η γόνιμη
αλληλεπίδραση των δύο τομέων. Ο καλλιτέχνης έπρεπε να αισθανθεί συνειδητά την
κοινωνική του ευθύνη απέναντι στο σύνολο. Το αποτέλεσμα της εργασίας του, το
καλλιτεχνικό προϊόν, έπρεπε να είναι άρτιο τόσο τεχνικά όσο και αισθητικά.
Στη Σχολή δίδαξαν
καλλιτέχνες πρώτου μεγέθους (Καντίνσκυ, Κλέε, Φαίνινγκερ και άλλοι), ενώ τον
Γκρόπιους διαδέχθηκε το 1928 ο Μις βαν ντερ Ρόε. Το 1933, όταν οι Ναζί έκλεισαν
τη Σχολή χαρακτηρίζοντάς την ως "άντρο του πολιτιστικού
μπολσεβικισμού", πολλοί από τους συνεργάτες της μετανάστευσαν στις ΗΠΑ και
το 1937 ίδρυσαν το Νέο Μπαουχάους στο Σικάγο με επικεφαλής το Μοχόλυ Νάγκυ.
Καθοριστική ήταν
η σημασία του Μπαουχάους για τις εξελίξεις στην αρχιτεκτονική και στις
εικαστικές τέχνες του 20ού αιώνα.
Το Μπαουχάους
ήταν μια απάντηση στο ερώτημα: πώς πρέπει να έχει εκπαιδευτεί ο καλλιτέχνης για
να μπορεί να πάρει τη θέση του μέσα στην εποχή των μηχανών. Πριν ακόμα από τον
Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο η βιομηχανία της Γερμανίας, θέλοντας να εντατικοποιήσει
την παραγωγή της και να συναγωνιστεί τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, είχε
αναζητήσει νέους τρόπους σύμπραξης της παραγωγής και της δημιουργικής έκφρασης.
Η Σχολή του Γερμανικού Βέρκμπουντ (Deutcher Werkbund), που ιδρύθηκε το 1907,
προσπάθησε να μεταφέρει τον καλλιτεχνικό προβληματισμό στη βιομηχανική
παραγωγή.
Όμως, το
κυριότερο πρόβλημα που εμφανίστηκε ήταν: μέχρι πού μπορεί να φτάσει η
εκφραστική ελευθερία του καλλιτέχνη, όταν αυτός θα συμπράττει με τη γραμμή
παραγωγής της μηχανής. Μετά τον πόλεμο η προσπάθεια επίλυσης αυτού του
προβλήματος επανήλθε εντονότερα, και η εκπαίδευση προσφέρθηκε να συμβάλει στη
λύση. Η ολοκληρωτική εισδοχή της τέχνης στη βιομηχανική παραγωγή ήταν ο νέος
στόχος.
Πρώτο και
στοιχειώδες μάθημα στη Σχολή του Μπαουχάους ήταν η εισαγωγή στη σύνθεση της
μορφής, στο χρώμα και στην τεχνική επεξεργασία των υλικών. Βασική αρχή της
θεωρητικής και πρακτικής προσέγγισης ήταν η αντίληψη πως η μορφή ακολουθεί τη
λειτουργία. Οι απλές γεωμετρικές μορφές, σε συνδυασμό με τα σύγχρονα υλικά,
χαρακτηρίζουν τα προϊόντα της σχολής. Στην εκπαίδευση κύριο λόγο είχε η δουλειά
στα εργαστήρια, αφού η εξασφάλιση βασικών χειροτεχνικών γνώσεων ήταν παράγοντας
εκπαίδευσης, αλλά και πρακτικός σκοπός.
Το 1925 η σχολή
του Μπαουχάους μεταφέρεται από τη Βαϊμάρη στην πόλη Ντεσάου (Dessau) όπου
παρέμεινε μέχρι το 1932, οπότε και μεταφέ ρεται στο Βερολίνο. Εκεί, για
λιγότερο από ένα χρόνο, λειτούργησε ως ιδιωτικό ινστιτούτο και έκλεισε τελικά
το 1933.
Παρά τη σύντομη
λειτουργία της και τις κριτικές που δέχτηκε, η απήχηση και τα αποτελέσματα της
Σχολής είχαν διεθνή αντίκτυπο. Σ' αυτήν τέθηκαν τα θεμέλια του βιομηχανικού
σχεδιασμού και ακόμα και σήμερα πολλά προγράμματα σχολών των εφαρμοσμένων
τεχνών ακολουθούν τη μεθοδολογία της διδασκαλίας που εφαρμόστηκε εκεί. Τα
προϊόντα που σχεδιάστηκαν από τους μαθητές της Σχολής παράγονται και
χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα, ενώ έχουν επίδραση στην αντίληψη μας για το
σύγχρονο σχεδιασμό.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου